Onsdag
10.8.2016
360km Totalt: 3583km
Första regndagen på resan.
Det börjar lite mulet innan himlen fullständigt öppnar sig, jag stannar vid första bästa tillfället och drar igen ventilationerna på jackan men till slut räcker inte ens det.
Kläderna gör visserligen det de ska så jag blir inte blöt men regnet ligger på en sån löjlig nivå att det blir översvämningar på delar av vägen och i motsatt körbana ser jag att det sköljt ut sand över två av tre filer.
Trots allt vatten på vägen så kör folk fortfarande som om vattenplaning bara var en myt man skrämmer barn med så jag inser att jag måste av vägen snarast möjligt.
Även om jag själv kan anpassa min körning så var risken stor att bli statistik ändå fast på någon annans nota.
Jag lyckas klappa upp hojen på en refug under tak på en bensinmack och dricker världshistoriens långsammaste kopp kaffe.
Någonstans mellan trekvart och en timme senare har regnet hunnit växla tempo flera gånger så till slut får jag med stöd av yr.no inse att slippa det helt kommer jag inte att göra såvida jag inte ska sitta här till långt in på kvällen.
Jag drar på mig kläderna och ger mig iväg.
Det grämer mig mycket men regnet gör att jag skippar en scenisk omväg via väg N-320 som jag sett fram emot men med den här väderleken vet jag att jag inte skulle haft någon behållning av den alls samtidigt som en väg i tvivelaktigt skick antagligen heller inte vore den säkraste omvägen ifall regnet inte lättar betydligt.
Molnen spricker dock inte upp förrän jag rullar in i Madrid och att vända tillbaka nu gör jag definitivt inte.
Jag checkar in på hotell Exe El Coloso där receptionisten undrar om det går bra att jag får ett rum på sjätte våningen trots att hissen bara går till femman?
Även om jag gnisslar lite tänder i det tysta då jag garanterat är den gäst på det här hotellet som har i särklass besvärligast bagage så går jag med på det, det lät inte riktigt som om det fanns några andra alternativ ändå.
Ok, det var en nästintill löjligt komplicerad väg till rummet men vilket rum sedan!
Det här är överhuvudtaget inget hotellrum, det är ju en hel lägenhet med hall, vardagsrum med skrivbordshörna, badrum med badkar och ett rejält sovrum med dubbelsäng.
Jag hinner också med några timmar på stadsvandring där jag "bara" hinner in i katedralen vilket inte var så bara då det tveklöst är resans hittills vackraste byggnad.
Palatset ser redan från utsidan ut att vara väl värt ett besök så jag sätter det som nummer ett på dagordningen för morgondagen.
Ok. Jag svor lite över den närmast löjliga labyrinten jag fick leta mig igenom för att hitta till rummet, men det visade sig onekligen vara omvägen värt.
San Miguel marknaden med anor från sekelskiftet.
Plaza de la Villa och Casa de la Villa, Madrids fd. stadshus från 1600-talet och fram till millenieskiftet.
Almudena Katedralen. Bravo! Exelente! Magnifico! Esplendido!
Slottsparken, Sabatini Gardens


































