Swedish Overland Logo
  • Hem
  • Hojen
    • 800 XCa
    • Tidigare ägt
    • 800XC
    • XRV750
    • NX650
    • Tiger 800 Specs
    • Tiger 800 XC modeller
    • Tiger 800 MK1 Specs
    • Tiger 800 MK2 Specs
    • Tiger 800 MK3 Specs
  • Resorna
    • Kaukasien 2025
    • Irland 2022
    • Italien 2021
    • Polen 2020
    • Alperna 2019
    • Östeuropa 2018
    • Brittiska öarna & IOM TT 2017
    • Spanien 2016
    • Balkan 2015
    • Island 2014
    • Europa 2013
    • Europa 2012
    • Europa 2011
  • Trips
    • Caucasus 2025
    • Ireland 2022
    • Italy 2021
    • Poland 2020
    • Alps 2019
    • Eastern Europe 2018
    • British Isles & IOM TT 2017
    • Spain 2016
    • Balkans & Baltics 2015
    • Iceland 2014
    • Europe 2013
    • Europe 2012
    • Europe 2011
  • Bästa vägarna
  • Kontakt
  • YouTube
  • Instagram

Dag 22: Basel, Schweiz till Lörrach, Tyskland

Schweiz Måndag  Dateicon  22.8.2016 Frankrike Tyskland
Tigericon  123km Totalt: 7065km Autotrain Icon  679km Totalt:1358

Efter att ha gått ut stenhårt i dagsetapper och avstånd finner jag mig nu i situationen att jag har i princip hela dagen på mig att åka 1 mil, längre är det nämligen inte från Basel till Autozug i Lörrach.

Men jag hade trots allt en lite baktanke med mitt val av övernattning och det var att jag skulle fördriva dagen på bilmuseet i Mulhouse, ett tips jag fått av en SMC-polare.
Eller som det formella namnet lyder: Cité de l’Automobile, Musée national de l’automobile, Collection Schlumpf.
Försök säga det tre gånger i snabb takt efter en jägerbomb utan att slå knut på tungan!

Jösses vilket bra tips! Över 400 veteranbilar med tonvikt på riktigt gamla fordon var verkligen en fröjd för ögat.
Samlingen var dessutom indelad efter era med start ifrån de allra första hästkärreliknade fordonen och framåt.
Det var verkligen inte svårt att fördriva tiden här och kameran användes flitigt.

Men jag har ju trots allt ett tåg att passa så även om jag gladeligen hade gått flera varv i den här samlingen måste jag dra vidare.
Jag käkar lunch i utkanten av Mulhouse och åker vidare mot tågstationen i Lörrach.
Jag anländer i väldigt god tid så jag sätter mig på stationen i väntan på att incheckningen ska öppna.

Efter att ha checkat in åker jag iväg för att hitta något att äta till kvällsmat, det är visserligen ingen jättestor ort (drygt 50 000 invånare) men det blev nästan löjligt till slut.
Efter att ha åkt runt till 3 olika matställen som jag hittat i GPS:en som allihop var antingen stängda eller under renovering lyckas jag till slut hitta en kinarestaurang där jag beställer en nasi goreng och åker tillbaka till stationen.
Som tur är var jag som sagt ute i otroligt god tid.
I Hamburg åkte vi inte på tåget förrän 30-45 minuter före avgång så avslappnad och med munnen full av kinamat så trodde jag naturligtvis att det skulle vara något liknande här.
Nej, drygt två timmar före avgång fick vi åka på tåget så det var bara att tugga ur munnen och packa ner maten som matsäck på tåget och köra ombord.

Väl installerad i kupén visar det sig att det är huset fullt denna gång, de har fyllt kupén till max vilket betyder att jag delar den med ytterligare 4 passagerare och allihop är såvitt jag förstår Schweizare.
Det är ett äldre och ett yngre par som inte visar några ansatser till att ta kontakt efter att ha konstaterat att jag var från Schweden och inte pratade någon Tyska alls.
(Vilket en Tysk möjligtvis hade argumenterat att de inte heller gör.)
Så jag höll mig således mest för mig själv i min självvalda överslaf samtidigt som resterande gänget höll låda så hälften vore nog, de pratade uppenbart väldigt mycket om Schweden då jag hörde det nämnas ofta.
Även ortsnamn i Skåne figurerade i samtalet flitigt.

Förklaringen till det skulle dock inte komma förrän under frukosten nästa morgon.

 

Cité de l’Automobile i Mulhouse
Spain 2016 Spain 2016 Spain 2016

Sage 1906 med utbytbart chassi.
Spain 2016 Spain 2016

Spain 2016 Spain 2016 Spain 2016 Spain 2016 Spain 2016 Spain 2016 Spain 2016 Spain 2016 Spain 2016 Spain 2016 Spain 2016

Dag 23: Hamburg till Kiel

Tyskland Tisdag  Dateicon  23.8.2016
Tigericon  95km Totalt: 7160km Ferryicon  441km Totalt: 460km

Reveljen går som vanligt löjligt tidigt.
Jag förstår inte riktigt vad de tror att folk har för morgonrutiner på transporter som tåg och färja då de måste väcka upp folk minst 1.5 timme före ankomst.

Inte för att det spelar någon roll i mitt fall för jag sover ju ändå knappt på tåget men ändå.
Jag välkomnas ner till frukost av kvinnan i det yngre paret som tydligen var väl begåvad i Engelska språket.
Det framgick då verkligen inte alls under gårdagen. Men det blir bara bättre...
Gubben i det äldre paret frågar mig varifrån i Sverige jag kommer... på Svenska!
Det visar sig att gubbfan har en stuga i Skåne sedan över tio år och pratar mer eller mindre flytande Svenska om än med en väldigt kraftig brytning.

I nästan fyra timmar satt de alltså och pladdrade under gårdagen utan att någon av dem kunde yttra ett enda ord till mig trots att en av dem till och med kunde prata Svenska?!
Märkligt.

Jag fick lite halvångest under gårdagen över att åka motorväg hela dagen idag då jag lätt kunde förutse att jag inte skulle kunna sova.
Jag räknade lite på saken och kom fram till att 1700:- för färja från Kiel till Göteborg får det faktiskt vara värt även om reskassan väl egentligen är slut för länge sedan.
Utgiftsfri skulle ju resten av hemfärden inte bli oavsett.
Det stod ju mellan detta och landvägen vilket inneburit färja Puttgarden-Rödby och bron vilket ihop gick på drygt 750:-, soppaförbrukningen på 60 mil och någon form av övernattning.
För utan sömn lär jag knappast ha kapacitet att klippa närmare 100 mil i en dagsetapp.

Det gick nog i princip jämnt upp men på det här sättet skulle jag ju förhoppningsvis kunna sova samtidigt som jag transporterades vilket definitivt avgjorde till fördel Stena.
Fantasilöshet, trötthet och grådassigt tråkigt väder gjorde att jag trots att det var en nattfärja åkte mot Kiel och färjeläget på en gång.

Jag hade fullständigt astronomiskt med tid till mitt förfogande vid ankomst så det blev en lång-frunch på Donken i Kiel och lite strosande nere i hamnen.
Framåt eftermiddagen trillar det in ett par svenska hojåkare som jag råkar i samspråk med så de resterande timmarna fram till vi fick åka ombord på färjan gick faktiskt ganska fort.

Jag springer igenom taxfreen och sätter mig sedan i buffén. Efter att inte ha sovit på över ett dygn så var den paltkoman inte att leka med så jag tar helt enkelt kvällen där.

 

Schwedenkai, Kiel
Spain 2016 Spain 2016

Dag 24: Göteborg till Väse

Sverige Onsdag  Dateicon  24.8.2016
Tigericon  278km Totalt: 7438km

Jösses, det var välbehövligt.
Jag tror jag sov i närmare tio timmar innan spektaklet drog igång över högtalarna.

Jag åker av båten och åker en dryg timme innan jag svänger av och käkar frukost.
Inga poäng för att gissa var. Det är fantamej pinsamt hur många gånger jag käkat på Donken den här resan.

Det var en lagom etapp att bara behöva åka hem från Götet så med till bredden fyllda packväskor, tom plånbok och huvudet fullt av upplevelser så går milen hem fort och jag är hemma strax efter lunch.

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Swedish Overland Logo
  • Hem
  • Hojen
    • 800 XCa
    • Tidigare ägt
    • 800XC
    • XRV750
    • NX650
    • Tiger 800 Specs
    • Tiger 800 XC modeller
    • Tiger 800 MK1 Specs
    • Tiger 800 MK2 Specs
    • Tiger 800 MK3 Specs
  • Resorna
    • Kaukasien 2025
    • Irland 2022
    • Italien 2021
    • Polen 2020
    • Alperna 2019
    • Östeuropa 2018
    • Brittiska öarna & IOM TT 2017
    • Spanien 2016
    • Balkan 2015
    • Island 2014
    • Europa 2013
    • Europa 2012
    • Europa 2011
  • Trips
    • Caucasus 2025
    • Ireland 2022
    • Italy 2021
    • Poland 2020
    • Alps 2019
    • Eastern Europe 2018
    • British Isles & IOM TT 2017
    • Spain 2016
    • Balkans & Baltics 2015
    • Iceland 2014
    • Europe 2013
    • Europe 2012
    • Europe 2011
  • Bästa vägarna
  • Kontakt
  • YouTube
  • Instagram