Måndag
22.8.2016

123km Totalt: 7065km
679km Totalt:1358
Efter att ha gått ut stenhårt i dagsetapper och avstånd finner jag mig nu i situationen att jag har i princip hela dagen på mig att åka 1 mil, längre är det nämligen inte från Basel till Autozug i Lörrach.
Men jag hade trots allt en lite baktanke med mitt val av övernattning och det var att jag skulle fördriva dagen på bilmuseet i Mulhouse, ett tips jag fått av en SMC-polare.
Eller som det formella namnet lyder: Cité de l’Automobile, Musée national de l’automobile, Collection Schlumpf.
Försök säga det tre gånger i snabb takt efter en jägerbomb utan att slå knut på tungan!
Jösses vilket bra tips! Över 400 veteranbilar med tonvikt på riktigt gamla fordon var verkligen en fröjd för ögat.
Samlingen var dessutom indelad efter era med start ifrån de allra första hästkärreliknade fordonen och framåt.
Det var verkligen inte svårt att fördriva tiden här och kameran användes flitigt.
Men jag har ju trots allt ett tåg att passa så även om jag gladeligen hade gått flera varv i den här samlingen måste jag dra vidare.
Jag käkar lunch i utkanten av Mulhouse och åker vidare mot tågstationen i Lörrach.
Jag anländer i väldigt god tid så jag sätter mig på stationen i väntan på att incheckningen ska öppna.
Efter att ha checkat in åker jag iväg för att hitta något att äta till kvällsmat, det är visserligen ingen jättestor ort (drygt 50 000 invånare) men det blev nästan löjligt till slut.
Efter att ha åkt runt till 3 olika matställen som jag hittat i GPS:en som allihop var antingen stängda eller under renovering lyckas jag till slut hitta en kinarestaurang där jag beställer en nasi goreng och åker tillbaka till stationen.
Som tur är var jag som sagt ute i otroligt god tid.
I Hamburg åkte vi inte på tåget förrän 30-45 minuter före avgång så avslappnad och med munnen full av kinamat så trodde jag naturligtvis att det skulle vara något liknande här.
Nej, drygt två timmar före avgång fick vi åka på tåget så det var bara att tugga ur munnen och packa ner maten som matsäck på tåget och köra ombord.
Väl installerad i kupén visar det sig att det är huset fullt denna gång, de har fyllt kupén till max vilket betyder att jag delar den med ytterligare 4 passagerare och allihop är såvitt jag förstår Schweizare.
Det är ett äldre och ett yngre par som inte visar några ansatser till att ta kontakt efter att ha konstaterat att jag var från Schweden och inte pratade någon Tyska alls.
(Vilket en Tysk möjligtvis hade argumenterat att de inte heller gör.)
Så jag höll mig således mest för mig själv i min självvalda överslaf samtidigt som resterande gänget höll låda så hälften vore nog, de pratade uppenbart väldigt mycket om Schweden då jag hörde det nämnas ofta.
Även ortsnamn i Skåne figurerade i samtalet flitigt.
Förklaringen till det skulle dock inte komma förrän under frukosten nästa morgon.
Cité de l’Automobile i Mulhouse
Sage 1906 med utbytbart chassi.












