Fredag
19.8.2016 
347km Totalt: 6167km
Nu när jag är tillbaka i bergen igen så börjar det bli riktig finåka igen.
Redan vägen ut ur la Verra och upp till Coll d'Ordino är bedövande vacker så är det här ett tecken på hur dagens åkning ska bli så är det en försmak av paradiset.
Jag gör mig väg genom Envalirapasset ut ur Andorra tillbaka in i Frankrike och vidare norrut.
På vägen upp genom Col de Pailhères så stannar jag till vid en spegelblank sjö och jag kan ändå inte låta bli att tänka att jag på något sätt förspillt min tid nere i låglandet.
Även om det naturligtvis är trams och jag inte hade velat vara utan de upplevelserna är det här ändå hel underbar åkning.
Just när man tror att det inte kan bli bättre kommer jag upp till toppen av passet vilket av någon outgrundlig anledning är en utfodringsstation för friströvande hästar.
Så där står jag alltså med min motorcykel uppe i Franska Pyreneerna på 1980 meters höjd helt omringad av frilevande hästar.
Vore det inte för att det av lättförklarliga skäl blivit lite turistfälla av stället hade det varit fullständigt surrealistiskt.
Turistfälla förresten, det var då en fälla som tog mig också för självklart navigerade jag mig ju igenom hästskocken, parkerade och tog kort jag också.
Det började bli dags för lunch men jag hade ingen större lust att sitta bland turisterna och hästar och äta så jag åker vidare en liten bit där jag sett att det går upp en stickväg från huvudvägen som verkar helt fri från trafik.
Jag åker upp och ställer mig där och förbereder en readymeal.
Av alla fullständigt spektakulära utsikter jag haft på resan undrar jag ändå om den här inte var bäst.
Även om det inte finns en chans att jag kan göra upplevelsen rättvisa plockar jag i alla fall fram min tripod och kliver upp i en slänt och monterar den.
Selfiesticks kan dra åt helvete, med tripoden uppe i världens slänt och en maxtid på självutlösaren på 10 sekunder så hoppas jag verkligen att några av korten blev bra för de gav mig nästan en infarkt.
Det kostar på när man tävlar i elitdivisionen i selfies.
Jag har verkligen inte bråttom härifrån men till slut måste jag ändå dra vidare.
Jag har ytterligare en scenisk rutt planerad innan jag går tillbaka till A9:an till Montpellier och det är Gorges de l’Aude.
En så kallad Balcony road, balkongväg som går genom en klyfta och är uthuggen ur berget.
Särskilt ett parti, Gorges de St. Georges som var enkelfilig och reglerades med trafikljus var så cool så jag mer eller mindre jublade i hjälmen när jag åkte igenom... första gången.
Det händer sannerligen inte ofta att jag vänder och åker tillbaka samma väg men här kunde jag inte hindra mig från att svänga runt och åka fram och tillbaka en gång till.
Men kort därefter i Axat går jag rakt österut på A9:an och börjar mata mil.
Det var visserligen lite tråkigt men boendet blev på samma ställe som på nervägen, Villa Belagio i Montpellier.
Egentligen var det inte ens något särskilt bra hotell men priset var rätt, jag visste att de hade ett schysst garage och det fanns åtminstone en feature som jag verkligen gillade.
På utsidan rumsfönstret satt ett stål-jalusie man kunde köra ner vilket fullständigt mörklade rummet och dessutom blockerade ut rätt mycket ljud, guld värt för en nattarbetare med förstörd dygnsrytm.
Det fanns inga restauranger i närheten men däremot en gigantisk stormarknad så jag provianterade där, kvällsmålet för dagen blev glutenfria rån med något slags örtkyckling och en bärs. I sängen.
Jag hade definitivt aldrig käkat rån i min egen säng men några fördelar ska man väl ha när man bor på hotell.
Nu var jag helt enkelt tvungen att tvätta t-shirts också trots att det inte fanns några särskilt bra torkmöjligheter, det fanns dessutom ingen plugg i handfatet men det löste jag genom att skulptera till en tvål som en propp.
Det fungerade rätt bra och det fanns som tur är bra tillgång på galgar så jag kunde hänga upp dem på tork i AC-gallret.
Jag är tveksam till resultatet men de kan då efter att ha suttit på mig under gore-tex jackan i närmare 40°C värme knappast lukta sämre än de gjorde i alla fall.
Coll d'Ordino, 1980m. Byn nere i dalen är Canillo
Envalirapasset, 2408m.
Col de Pailhères, 2001m
Jag åker upp på en liten stickväg till huvudvägen, käkar lunch och tar några löjligt avancerade selfies med stativet jag släpat runt på hela resan.
Gorges de St Georges


























