Tisdag
16.8.2016 
445km Totalt: 5030km
Inget ont som inte för något gott med sig.
Den ursprungliga rutten längs med Spaniens kust hade gjort att jag missat både Portugals kust och den vägen som utgör dagens mer sceniska parti: Estrada Nacional 222.
93 böjar utfördelat över 27km och framröstad som världens bästa väg 2015.
Det var sannerligen också spektakulärt med ändlösa rader av vinrankor i terrassodlingar, vore man så disponerad skulle man nog kunna lägga en hel semester bara på att åka mellan vingårdarna i det här området.
Jag hade egentligen också bara tänkt att åka just de dryga tre milen och sedan gå på första närmaste motorväg men när det började bli dags att svänga så var det liksom som om styret inte ville det.
Även om det kanske inte var fullt lika spektakulär utsikt så var det fortfarande en fantastiskt trevlig väg och jag hade satt ändå bara satt nästa stopp Valladolid som en ren övernattning.
Om det skulle ta en timme eller två extra att ta sig dit spelade ju faktiskt ingen roll.
Så det slutade med att jag fortsatte på N222 ungefär tre gånger så långt som det var tänkt men det visade sig att det inte förlängde rutten alls annat än i tid och det var det värt.
Andra halvan av dagen var ren stentråkig motorvägskörning hela vägen fram... till en gågata.
Jag har med tiden blivit lite mer skeptisk till GPS:ens ruttning inne i städer så när den vill ha upp mig på en gågata utan att jag ens har hotellet i sikte så skiter jag i det och åker förbi med den enda konsekvensen att GPS:en räknar om, tar mig runt kvarteret och vill ha upp mig på samma gågata igen.
Då ser jag faktiskt att det finns en tilläggsskylt att hotellgäster är exkluderade så jag kör på.
Men efter att ha åkt på gågator igenom vad som kändes som hela stadskärnan så börjar det kännas något oseriöst.
En liten bit är väl ok men 1km på gågata: nej, det känns trots allt som att fresta ödet.
Så jag parkerar hojen och går sista biten bara för att få beskedet i receptionen att jodå, det är gågatan som gäller. Märklig stad.
När han sedan undrar om jag är ok med att köra på trottoaren 40m mot enkelriktat eftersom det är det lättaste sättet att ta sig till garaget kändes ju det helt plötsligt inte som någon direkt drastisk upptrappning.
Att han hade sagt att jag skulle åka in genom grinden och sedan in i hissen avfärdade jag som en ren språkförbistring... tills jag åkte in i hissen.
Någon gång ska ju vara den första och det var tydligen så det skulle gå till, det var en ren fordonshiss som gick till två våningar med parkeringar under mark.
Men nog fick man känslan av att det skulle stå någon välklädd människa där nere som sa welcome Mr. Bond.
Eftersom klockan var mycket så var det enda turistmålet jag hann med att se från insidan San Pablo kyrkan.
Men det var en trevlig liten stad så det var väldigt trivsamt att bara gå omkring och titta utan att ha någon egentlig plan.
Middagen åt jag på NYC Hell's.
Man måste ändå uppskatta humorn i döpa en restaurang till Hells när närmaste granne är katedralen, ibland är det nära mellan himmel och helvete.
En annan sak som var något paradoxalt var att det på denna Restaurante Americano inte fanns en levande själ som kunde prata ens lite engelska.
Som tur var så var menyn tillräckligt anglifierad att jag kunde gissa mig till resten.
Och en Cerveza kan jag då beställa som en riktig hombre så det gick ju bra det med.
Maten var bourbonmarinerad fläskfilé, det var så gott att jag nästan fällde en tår.
Tack för det Nasse! Jag minns din uppoffring med välbehag.






























