Lördag
13.8.2016 
Temperaturen ligger fortfarande skoningslöst nära 40° så jag håller medvetet ett lågt tempo och söker skugga där det går.
Att hela Lissabon ligger i lutning åt alla håll samtidigt underlättar inte och det kändes som om någon borde stått på krönet av backen upp till slottet med en segerkrans.
Istället möts jag självklart av en lång kö.
Den uppoffringen gör jag inte förgäves så efter att ha fyllt på med lite vätskereserver så går jag och ställer mig, gudskelov omges gatan av höga byggnader och slottsmuren så vi står åtminstone i skuggan.
Det är självklart också värt det när man väl kommit in på slottsgården som har utsikt över hela stan.
Jag slår på stort i kiosken och köper både kaffe, glass och dricka.
Jag lärde mig redan på ett tidigt stadium att det är espresso som gäller i Spanien och så även här.
Vanligt kaffe har den otroligt missvisande benämningen Americano i större delen av världen trots att jänkarna om några är experter på dricka allt annat än vanligt kaffe.
I det här landet är en Americano i princip i grunden en espresso med 8/10 vatten.
"Problemet" är ju bara att det espresso vinner i kvalité saknas i kvantitet, man hinner ju bara fukta läpparna innan det är slut.
Lösningen på problemet kallas dubbel espresso, vederkvicker både kropp och själ.
Servitrisen har dock andra planer.
Jag tycker själv att jag fullständigt briljerar när jag beställer espresso, el grande por favor (espresso, en stor tack) vilket visserligen är Spanska och inte Portugisiska men jag försöker i alla fall!
Men jag får det förkrossade svaret att no!, det kan tydligen icke komma ifråga att distribuera detta i gift i så oansvariga kvantiteter.
Men skam den som ger sig, senast jag kollade så var det inte begränsat till antalet så jag prövar om det inte vore möjligt att få två stycken. Dos?
Si! Konsensus. Motvilligt blir kafferansoneringen överlistad och jag får njuta av segerns bitterljuva livselixir.
Byggnaden var fantastisk och utsikten hänförande så jag hade inte särskilt bråttom när jag strosade runt men till slut letade jag mig ändå nedåt till katedralen.
En i de här sammanhangen ganska ung byggnad med sina blott 110 år (uppförd 1907) men är inte mindre vacker.
Jag kan bara tacka för att det finns turister som är så jävla snåla att de tvärvände för att inträde på €1.5 till den inre klosterdelen.
Jag kommer aldrig att förstå det men bristen på turister förhöjde bara upplevelsen för det var det var verkligen slående vackra gångar runt innergården där jag gick mer eller mindre ensam.
Härifrån promenerade jag vidare till Praca do Comercio vilket jag tror kan översättas till Handelstorget, turisttätt och kantat av restauranger är detta Lissabons största och mest utsmyckade torg.
Att man får gå igenom en helt fantastisk stadsport/triumfbåge för att komma in på torget gjorde det verkligen heller inte sämre.
Det är inte svårt att tänka sig till folkmassor som samlats här för att ta emot hemkomna upptäcktsresande i en svunnen tid.
Jag går förbi Santa Justa hissen på min väg till Sau Roque kyrkan.
Det hade varit roligt att åka med någon av hissarna men kön var verkligen ett dåligt skämt, jag kan aldrig föreställa mig att upplevelsen kan vara värd det så jag nöjer mig med att beundra dem från utsidan.
Kyrkan levererade som vanligt med sin arkitektur och känsla för detaljer men helt ärligt så var jag inte svårövertalad att ta min tillflykt in i en skuggig kall byggnad den här dagen oavsett vad interiören hade att erbjuda i övrigt.
När jag nu ändå var i farten så gick jag även upp till Sao Pedro kyrkan, något underväldigande arkitektoniskt men med lite udda detaljer i form av muraler på kakel vilket ändå gjort det värt att ta sig upp för backen.
Jag gjorde nu min väg tillbaka till hotellet via några mindre sevärdheter varav jag faktiskt lyckades pricka in ytterligare en kyrka, det finns visserligen gott om dom.
San Domingo kyrkan var heller inte direkt den ståtligaste av dem men historiken är lite intressant då den här kyrkan verkar något otursförföljd.
De började bygga den 1241 men den blev inte färdigställd förrän 1748, alltså ett halvt millennium senare! Däremellan drabbades den av den jordbävning år 1531.
Vad händer då efter att de enträget lagt ett halvt årtusende på att bygga den trots en jordbävning? Jo bara 7 år efter färdigställandet år 1755 blir den fullständigt raserad i en ny jordbävning.
Återuppbyggnaden sett till historiken skedde på rekordtid så "bara" femtio år senare 1807 var den återuppförd.
Nu fick den faktiskt också stå ganska länge innan nästa katastrof men 1959 totalförstördes interiören i en brand som dessutom bragde två brandmän om livet.
Så tog det ytterligare 40 år innan den nyinvigdes 1994 men den bär fortfarande vissa spår av branden invändigt.
Egentligen borde de ju dela ut hjälmar i entrén till den är kyrkan för rent statistiskt så borde det snart vara dags igen.
Lokal kost i all ära men med en kinarestaurang i princip vägg i vägg med hotellet så kunde jag verkligen inte motstå frestelsen i dubbel bemärkelse av "tre små skatter" som det lokala namnet tydligen är.
Det fanns dessutom tvivelsutan en lokal prägel även på den maten då jag aldrig sett bläckfisk som ingrediens i den rätten förut.
På väg till slottet. Jämfört med falu rödfärg har de onekligen en del exotiska fasadbeklädnader här.
Det var en fantastisk utsikt över stan från slottsgården.
Det gamla klostret
Triumfporten och Praca do Comercio
Det är en väldigt vacker stad men det tär på krafterna att gå till fots då det hela tiden är upp och ner.
Men det finns ju då också visserligen genvägar om man inte orkar ta trapporna.
































































