Fredag
5.8.2016 
298km Totalt: 1889km
Dags för resterande delen av The grand alpine road.
Idag känner jag faktiskt av höjden och känner mig andfådd redan vid första bensträckaren vid Refuge Napoléon trots att jag inte gör något mer fysiskt ansträngande än att njuta av utsikten.
Visserligen är också Briançon som jag lämnat bakom mig nere i dalen med sina 1326m Frankrikes högst belägna stad.
Namnet till trots har för övrigt Napoleon aldrig tagit sin tillflykt hit, byggnaden är uppfört för att hedra honom 34 år efter hans död.
Degen bjuder på lika spektakulära vyer som igår och av någon anledning så är precis som igår den absolut högsta punkten Cime de la Bonette (2860m) också den som är vackrast.
Jag har också tur med vädret då mulet väder och/eller regn säkert skulle förta den här upplevelsen men solen skiner från en klarblå himmel.
Temperaturspannet är dock tämligen extremt då det bara under dagen ska komma att pendla mellan som lägst 8° och som högst 32°.
Som vanligt är det skillnad på vad som behagar ögat och vad som kittlar magen för även om Bonette var som att åka i ett konstverk var dagens roligaste åkning utan konkurrens Col de Turini.
Kanske inte så konstigt då den trots allt också är en delsträcka i Monte Carlo rallyt.
Precis perfekt mix av hårnålar och långa svepande kurvor.
Men hur de kunde köra Rally här som en nattsträcka är mer än jag begriper, fullständigt vansinne.
Men sedan kallades den också för "de långa knivarnas natt" pga hur bilarnas extraljus skar genom mörkret och det tror fan det.
Skulle jag köra här i mörker frivilligt skulle jag behöva ha en egen kärnreaktor för att driva alla extraljus jag skulle montera på hojen.
Att jag går över gränsen in i Italien för en övernattning i Sanremo var helt enkelt för att det var den övernattning i det här området som var mest prisvärd.
Ska man räkna tid som pengar så skulle jag nog ha valt en som inte innebär en omväg för trafikstockningen inne i Sanremo var total, sista milen tog en timme i stekande sol.
Hotellet var dock fullständigt spektakulärt och när jag blir erbjuden dagens meny i hotellets restaurang var jag inte svårövertalad.
- Starter: Baconrökt and med äpplen, sallad och valnötter
- 1st: Gröna nudlar med skaldjur
- Main: Vildlax med sauterad zucchini
- Dessert: Melonparfait
Alla konsekvenser beträffande matallergier och IBS-symptom får vara det värt så länge jag inte skiter ner mig i sömnen för det var sannerligen en utsökt måltid som jag sent ska glömma.
Col d'Izoard (2360m) med utsikt över byn Brunnisard i kommunen Arvieux.
Mittemellan Col d'Izoard och Col de Vars. Byn i dalen är Guillestre
Här nere i slänten satt jag och åt min lunch
Col de la Bonette. Ibland refererad till som Europas högsta asfalterade väg.
Det är lite fusk då det då anges en höjd på 2802m men det är inte den väg som passet går över.
Passet går på en höjd av 2715m och får då i praktiken smäll på fingrarna av Col de l'Iseran-passet som klättrar upp till 2770m.
Som tur är åkte jag bägge så jag har skryträttigheter på att ha åkt det högsta bergspasset i Europa oavsett hur fan man man räknar.
Välbehövd fika. Jag minns inte vad kaffet kostade men med den här utsikten hade hon kunna sätta i princip vilket pris som helst.
Vid foten av Col Saint-Martin, 1500m
Col de Turini, 1607m. En specialsträcka i Monte Carlo Rallyt.
Herrejösses vilken fantastisk åktur, i praktiken har jag redan åkt större delen av vägen ner här eftersom jag egentligen inte ville stanna och ta kort.




