Lördag
9.8.2025
360km Totalt: 2991km
6h 55m Totalt: 41h 21m
1.58km Totalt: 43.13km 



På efternatten när vi börjar närma oss kusten har vi resans hittills värsta sjögång men det är fortfarande inte värre än det var över till Island.
När jag drar upp rullgardinen för hyttfönstret och tittar ut är himlen mörkgrå och regnet fullständigt hamrar ner.
Då det mesta på den här överfarten var något oklart antog jag att jag missat frukosten 7.30 då telefonen tog ett glädjeskutt in i Georgisk tidszon under morgonen och vi alltså tappade en timme.
Blev därför något förvånad då jag satt med munnen full av en kall readymeal i hytten jag tagit med upp från hojen som nödreserv och utropet kom i högtalaren (på engelska faktiskt) att frukosten var serverad och kom inte sent.
Nåväl, det gick ingen större nöd på mig där jag satt så jag mumsade vidare.
Ett par kilometer innan kusten hörs ett ljud som låter misstänkt mycket som ett gigantiskt ankarspel och mycket riktigt står vi sedan stilla.
Fördelen med att vi ligger stilla en bra stund är att vädret i mellantiden hunnit klarna upp.
Huruvida ankomsten på kl. 10 angavs på Bulgarisk tid (som frukosten) eller lokal tid (vilket är brukligt) är precis som det mesta annat med den här överfarten ett mysterium och det spelar heller ingen roll vilken av dem det var för de spräcker det med väldigt god marginal oavsett.
Klockan är närmare lunch innan vi dockar och sedan följer ny väntan på att vi ska få gå ner på bildäck.
Efter en hyggligt lång stund sprider sig ryktet att det är en passkontroll i cafeterian alla måste igenom.
Hyggligt nog släppte chaufförerna förbi oss turister i kön för det tog tillräckligt lång tid ändå.
Nåväl, passet stämplat och nere på bildäck följer ny väntan på att de ska sänka rampen och faktiskt låta oss lämna skutan.
I det här läget börjar jag känna mig som ett av spökena på The Flying Dutchman, fast på båten i evinnerlig tid.
Vi skulle ha dockat vid 10 så min naiva förhoppning var att jag kanske skulle varit på rull kl. 11.
Den tidsplanen kan man väl lugnt säga inte höll.
Strax efter 14 får vi lämna båten för att sedan bli avcheckade vid en (tacksamt nog snabb) gränskontroll och lämna hamnen.
Jag fördröjde avfärden en liten stund genom att helt onödigt upplysa en gränspolis om att jag minsann kom från Sverige när han säger finish och pekar att jag skulle åka.
(Till mitt försvar ska sägas att den föregående gränspolisen på båten räknade upp precis alla andra nationaliteter ombord innan han till slut fattade att jag var Svensk.)
Det som sedan följer är en av de längsta dagarna i mitt liv.
Till att börja med så behöver jag inte ens lämna Batumi innan jag inser att tamdjur på vägen är något man behöver ha med i kalkylen.
Ok det var ju inget nytt men att en ko bara står eller ligger precis mitt i vägen har jag trots allt inte sett i Europa förut.
Mig veterligen tillber trots allt inte Georgier kreaturen som de gör i Indien.
Getterna, grisarna och de oräkneliga gatuhundarna utgjorde ändå en lite onödig krydda när precis allt annat på vägen redan försöker mörda en.
Det tog ändå priset när en skock kor går och betar i mittdelaren på motorvägen.
Bortsett från suicidala kor drar jag ganska omedelbart slutsatsen att den gemene Georgiern kör som en rabiessmittad sociopat.
Detta är en aggressiv hänsynslöshet på en nivå jag tidigare aldrig skådat.
Att t.ex. inbilla sig att man inte kommer bli omkörd bara för att det kommer mötande trafik är ett digert misstag.
Att kasta sig handlöst ut i mötande fil från en bilkö för att ta sig längre fram i kön är praxis, de skiter fullständigt i om motkörande måste panikbromsa medan de prejjar sig tillbaka in i kön.
Jag såg en gammal tant med två obältade barn i en liten Toyota praktisera detta när jag vid ett tillfälle svängt av och försökte vänta ut kön (vilket inte gick, då hade jag varit kvar där ännu).
Att i stort sett varenda bil har plåtskador vittnar om att detta är helt enkelt så de tycker att det ska gå till i trafiken.
Jag stannar i en liten håla för att dricka vatten och slänga i lite mat efter drygt två timmar.
Då hade jag bara åstadkommit drygt sex mil på trippmätaren.
Under tiden jag käkar svänger det in en skrotig liten Honda på parkeringsrutan bredvid med en ung kille som tydligen tycker han är gangster.
Han är uppenbart stenad och tycker att vi är Bros eftersom han kan kommunicera på engelska på vad som knappast var bättre än förskolenivå.
Han ställer diverse helt idiotiska frågor om hojen på vad jag antar är Georgiska.
Det finns väl dock utrymme för tvivel beträffande hans språkbegåvning även i det fallet då det förmodligen inte direkt är någon stjärnstudent jag har att göra med.
Sedan inte alls oväntat så vill han att jag ska ge honom pengar eftersom vi ju är Bros.
Jag hade väl inte riktigt samma uppfattning och till slut tröttnade han.
Hans polare som satt kvar i bilen verkade mest tycka att hela situationen var lite festlig vilket var tacksamt då två mot en hade förvandlat en redan tråkig interaktion till något än mer obehagligt.
Partierna på motorväg rullar på men de sträckor där man behöver rulla landsväg en bit till nästa påfart på motorväg är en ändlös lång kö, bokstavligt talat.
Om GPS:en angav att det var en mil till nästa påfart så kunde jag utgå från att det var så lång bilkön var för det visade sig tyvärr alltid stämma.
När jag framåt kvällen svänger in på en bensinmack för att tanka utbryter en förvirrad diskussion med en bensinvärd (Georgien är tydligen ett sånt land där man inte tankar själv).
Slutligen kommer vi fram till att det högsta han kan erbjuda i oktanväg är 92 vilket jag slutligen givetvis accepterade och det gjorde inte heller någon märkbar skillnad.
Med tanke på att soppan bara kostade strax över tio kronor litern kan jag knappast klaga.
De blygsamma 36 milen till hotellet i Tbilisi var kalkylerat till en rätt deprimerande sen ankomst redan ifrån början men de ständiga ändlösa köerna plussar på timme efter timme.
När jag slutligen rullar in på hotellets parkering är klockan strax efter 22 och jag har möjligen tagit en timmes paus totalt under hela dagen.
Färddatorn på hojen visar en snitthastighet för hela äventyret på 52km/h.
Jag är otroligt glad att jag stannar här i flera dagar innan jag ska dra vidare för kroppen är totalt mörbultad.
Jag somnade gott den kvällen.
Det var inte jättekul väder när vi först ankom till Batumi men det blev bättre
Jag gick ur en av köerna på vägrenen och drack vatten.
Det fick dock bli ett kortare stopp då jag snabbt insåg att jag skulle bli ihjälkörd annars med tanke på det stora antalet fordon som kastade sig ut på vägrenen för att köra längre fram i kön.


























