Swedish Overland Logo
  • Hem
  • Hojen
    • 800 XCa
    • Tidigare ägt
    • 800XC
    • XRV750
    • NX650
    • Tiger 800 Specs
    • Tiger 800 XC modeller
    • Tiger 800 MK1 Specs
    • Tiger 800 MK2 Specs
    • Tiger 800 MK3 Specs
  • Resorna
    • Kaukasien 2025
    • Irland 2022
    • Italien 2021
    • Polen 2020
    • Alperna 2019
    • Östeuropa 2018
    • Brittiska öarna & IOM TT 2017
    • Spanien 2016
    • Balkan 2015
    • Island 2014
    • Europa 2013
    • Europa 2012
    • Europa 2011
  • Trips
    • Caucasus 2025
    • Ireland 2022
    • Italy 2021
    • Poland 2020
    • Alps 2019
    • Eastern Europe 2018
    • British Isles & IOM TT 2017
    • Spain 2016
    • Balkans & Baltics 2015
    • Iceland 2014
    • Europe 2013
    • Europe 2012
    • Europe 2011
  • Bästa vägarna
  • Kontakt
  • YouTube
  • Instagram

Dag 7: Varna

Bulgarien Onsdag  Dateicon  6.8.2025
Tigericon 60km Totalt: 2631km Handlebaricon 1h 25m Totalt: 34h 26m
Ferryicon 1160km Totalt: 1500km Feeticon  3.32km Totalt: 40.15km Weathericon

 

Jag har inte speciellt bråttom iväg då jag inte har några tider att passa förrän vid lunch.
Första anhalt är kontoret för företaget jag bokat färjan med vilket märkligt nog är placerat i ett industriområde flera mil från själva hamnen.

Trafiken i Bulgariens tredje största stad var inte oväntat något kaotisk så trots att jag inte på något sätt kan ha varit ute i någon rusningstrafik tog det en dryg timme att åka de två milen till kontoret från hotellet.
Väl på plats får jag upplysningen av en vältalig gentleman att den resan hade jag gjort helt i onödan, till kontoret behövde man bara åka om inte hade någon biljett i förväg.
Då jag hade all tid i världen tyckte jag inte det var värt att skapa en konflikt av det men faktum var att instruktionen att åka dit tydligt angavs på baksidan av biljetten, komplett med vägbeskrivning och allt.

Väl nere vid hamnen är det ett myller av i stort sett bara lastbilar.
Vid sidan av parkeringen står ett antal baracker, bl.a. en för Vart LTD vilket är den jag söker.
Det är ett lite märkligt system med den här färjan då det finns flera olika "agenter" som säljer plats på samma båt varav Vart LTD är en.
Väl inne hos Vart-agenterna får jag lämna ifrån mig passet och registreringsbeviset för hojen som en gentleman kopierar.
Jag blir därefter tillsagd att vänta en kvart.

I det här läget var det bara jag och lastbilarna så jag kände mig lite unik som turist-passagerare.
Så döm av min förvåning när jag på väg ut genom dörren får ett Hej, är du från Sverige? (på svenska) av en kille på väg in.
Han hade sett skymten av reg. beviset till hojen och bakom min motorcykel stod nu en svensk-reggad minibuss som bortsett från killen jag pratat med (som hette Tigran och var från Karlstad) innehöll en äldre gentleman (Björn) från Säffle!
Världen är allt bra liten ibland.
Jag fördrev lite tid i samspråk med Björn med Tigran ordnade deras papper.

Det visade sig att de bak i bussen hade en VW Bubbla från femtiotalet de skulle transportera till Armenien för totalrenovering.
De hade egentligen haft för avsikt att åka genom Turkiet men hade stoppats vid gränsen av nitiska tullare som hade invändningar mot att de transporterade en bil inuti en annan bil.
Naturligtvis ren bullshit och Tigrans teori om att de gjorde det bara för att jävlas då han har ett Armeniskt pass verkar inte orimligt då det till synes inte finns någon annan logisk förklaring.
Det lär gå race-bussar till eller genom Turkiet varje dag.
De drog dock jävlandet bra långt då de kvarhölls i gränskontrollen i tolv timmar innan de tröttnade, åkte tillbaka in i Bulgarien och hit till Varna för att istället åka färja.

Min väntetid hade nu gått ut vilket efter ett snack med gubben i baracken bara startade en ny väntetid där mitt pass nu skulle kopieras.
Efter en stund lämnar gubben baracken och springer iväg riktning mot gränskontrollen med en bunt papper, bland annat mina inklusive mitt fysiska pass.
När han kommer tillbaka får jag ett papper jag ska visa i den första kontrollen för att få åka in på hamnområdet.
Så nu kan jag efter drygt två timmar faktiskt flytta hojen lite närmare färjan.

Det verkar vara casual Friday varje dag här för jag lämnar över mitt tillstånd (en liten papperslapp) att åka in i hamnen till en person som är helt civilklädd.
Därefter kommer den första av två kontroller där en gränspolis vill stämma av ramnummer och kolla igenom lite packning.
Efter att ha kollat igenom innehållet i min necessär minutiöst och varit vääääldigt nyfiken på mina readymeals får jag åka vidare.
Hela processen från att jag anlänt har varit väldigt mycket skynda på och vänta med väldigt stor oklarhet inför nästa steg i processen.

Nu var det dock helt uppenbart att detta var sista steget för Georgian border control var tydligt skyltat.
Jag fick vänta lite ytterligare varefter två gubbar (varav en helt civil) ska stämma av ramnummer på hojen igen och någon halvlång procedur med passet inne i en barack.
Jag får därefter tillbaka mina papper och får åka ombord på färjan... Men inte särskilt långt.

En stuvare som inte talade ett ord engelska lyckades att förmedla att min hoj (som jag bokat plats för flera veckor tidigare) inte fanns med på hans lista.
Så det ledde till ytterligare 15-20 väntan men vid det här laget började jag betrakta mig som en veteran i det gemet.
Efter ha väntat i över två timmar på kajen i 33º stekande sol så var det mest bara skönt att få ta igen sig i skuggan på nedre däck en stund.
(Jag insåg i efterhand att det här nog delvis kan ha varit mitt eget fel då jag bland alla papper hittade ett stämplat papper med hojens data ihop med reg.beviset.
Hade jag lämnat det till stuvaren hade det förmodligen hjälpt betydligt.)

Till slut kommer något slags klartecken och jag får åka upp för en brant ramp till övre bildäck och börja spänna fast hojen.
Detta skedde under överinseende av en stuvare som så idiotförklarande och minutiöst beskrev hur jag skulle göra att han lika gärna kunde gjort det själv.
Jag antar att det faktum att han inte gjorde det handlade om något slags ansvarsfriskrivning.
Men det var en jävla trevlig prick och stämningen var högst gemytlig så vi kom bra överens.

När hojen väl stod fastspänd gestikulerade han brett och frågade Ensam? Var är fru? Var är vänner?

Jag pekade på hojen och svarade:
Det här min fru 👉🏍️, det här min vän 👉🏍️.
Han verkade trots allt gilla det svaret, han såg åtminstone humorn i det.

Uppför branta trappor och in i båtens inre för incheckning där jag får lämna ifrån mig mitt pass och i utbyte får ett "kvitto" där det även står vilket grupp jag tillhör för måltiderna.
Det är helpension på båten och restaurangen tar inte alls så många som det finns hytter till varvid det alltid är två sittningar.

Jag blir förövrigt insjasad i restaurangen av en babusjka det första jag blir för en sen lunch.
Efter att ha spenderat större delen av dagen i hojkläder under stekande sol tror jag knappt aldrig jag luktat så mycket svett i hela mitt liv men en dusch fanns inte ens på bordet i den förhandlingen, det var håll käften och ät som gällde vilket jag också gjorde.
Maten hade nog stått där ett tag så lunchen bestod av kall kyckling och kallt ris men det smakade fan inte så dumt ändå, jag var vid det laget rätt hungrig.

Jag duschade, kånkade upp lite mer packning till hytten och tar en rundtur.
Det kan snabbt konstateras att det finns absolut ingenting på den här båten, inte så mycket som en dryckesautomat. Nada.
Ett litet bakslag för hade jag vetat det hade jag provianterat betydligt bättre i samband med sista tankstoppet.
Det kommer bli en torftig men nyttig segling med vatten som enda tilltugg.

Vi lägger ut drygt två timmar försenade.
Jag misstänker att det kommit någon förklaring till det då det med jämna mellanrum har ropats ut något på världshistoriens mest spräckta högtalarsystem men utropen har skett på enbart Ryska.
Nåväl, de lär ju ha alla möjligheter att ta in den tiden och om inte är det ju inte som om det har någon avgörande betydelse om överfarten tar 64 eller 66 timmar för det här kommer med god marginal bli den längsta seglats jag någonsin företagit.

 

M/V Vilnius, "hemma" för de nästföljande dygnen
Caucasus 2025 Caucasus 2025 Caucasus 2025

Dag 8: Svarta havet

Internationellt Vatten Torsdag  Dateicon  7.8.2025 Ferryicon 
Feeticon 0.68km Totalt: 40.83km Weathericon

Detta måste vara en inblick i hur det är att sitta på kåken.
Hela dagen blir inrutad efter när det serveras käk nästa gång och däremellan är det en orgie i tristess.

Jag trodde jag var lite speciell som hittat den här genvägen men bortsett från värmlänningarna som redan nämnts så har jag även pratat med ett tyskt par som även de turistar och under måltiderna delar jag bord tre britter som kör ett flyttlass till Tbilisi då den ena av dem ska gifta sig och flytta dit.
De hade kört från London ungefär samtidigt som jag lämnade Sverige och hade tydligen åkt igenom till största delen fullständigt vedervärdigt väder så där verkar jag ju haft lite tur.

Det visar sig också under färden att jag inte ens var särskilt unik med hojen då det är sex andra hojåkare ombord.
Bartosz, en Polack med något slags sporttourer Suzuki (jag kan inte Suzuki) och en grupp Italienare som för Roadbook Magazines räkning skulle testa två flång nya BMW 1300GSA på långresa med det ultimata målet att ta sig så högt upp på berget Ararat som det var fysiskt möjligt.
De hade med sig sina respektive på egna hojar.

Sist men inte minst en fransos på något slags endurohoj som jag inte ens vet vad det varit från början men möjligen en riktigt gammal Honda XR med safaritank.
Packningen var en kabinväska och ett tennisrack (tvivelaktigt) fastspänt med spännremmar på passagerarsadeln och en ryggsäck på magen då han tack vara den något oortodoxa packväskan inte kunde ha den på ryggen.
Med typisk fransk arrogans var hans hojkläder ett par trasiga jeans, t-shirt, loafers och en hjälm som såg ut som om han fiskat upp den ur en container.
Även från den östligaste delen av Frankrike är det ändå en resa på över 200mil bara till hamnen i Varna.
Jag vet ärligt talat inte om jag ska bli imponerad eller gubbigt förfärad.

Dag 9: Svarta havet

Internationellt Vatten Fredag  Dateicon  8.8.2025 Ferryicon 
Feeticon 0.72km Totalt: 41.55km Weathericon

Första dagen till sjöss var jag mestadels sängliggande, den stekande solen på kajen innan bordning tryckte igång en migrän som var svår att bli av med.
Men för all del så händer det inte mycket mer denna, den andra dagen heller.
Jag är glad att jag laddade upp med lite film och serier på laptopen.

Även om jag i grunden inte är särskilt social så blir det då inte bättre av det är trångt på de få gemensamma ytor som finns ute på däck och där kedjeröks det konstant.

Det är en märklig skuta då jag i hytten har en slags "räkning" inramad som på Ryska beskriver hytternas inventarier och kostnad (för att ha sönder dem antar jag).
Merparten av prylarna finns dock inte i hytten och även om jag inte har det dyraste hyttalternativet tror jag knappast att någon av hytterna har något som liknar den minibar som specificeras på listan.

Jag får ofta intrycket av att vi inte rör oss framåt överhuvudtaget och efter att ha kollat med en gps-app några gånger under dagen kan jag konstatera att det faktiskt är rätt nära sanningen.
Vi har rört oss med en svindlande hastighet av mellan 11 och 21km/h.
Det här slår ju dock lite torftig mat och låg hastighet till trots motorväg genom Turkiet i stekande sol alla dagar i veckan.
Det lär bli en nog stor prövning att bara behöva göra det åt ena hållet på hemvägen.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Swedish Overland Logo
  • Hem
  • Hojen
    • 800 XCa
    • Tidigare ägt
    • 800XC
    • XRV750
    • NX650
    • Tiger 800 Specs
    • Tiger 800 XC modeller
    • Tiger 800 MK1 Specs
    • Tiger 800 MK2 Specs
    • Tiger 800 MK3 Specs
  • Resorna
    • Kaukasien 2025
    • Irland 2022
    • Italien 2021
    • Polen 2020
    • Alperna 2019
    • Östeuropa 2018
    • Brittiska öarna & IOM TT 2017
    • Spanien 2016
    • Balkan 2015
    • Island 2014
    • Europa 2013
    • Europa 2012
    • Europa 2011
  • Trips
    • Caucasus 2025
    • Ireland 2022
    • Italy 2021
    • Poland 2020
    • Alps 2019
    • Eastern Europe 2018
    • British Isles & IOM TT 2017
    • Spain 2016
    • Balkans & Baltics 2015
    • Iceland 2014
    • Europe 2013
    • Europe 2012
    • Europe 2011
  • Bästa vägarna
  • Kontakt
  • YouTube
  • Instagram