Fredag
5.9.2025 

619km Totalt: 7628km
6h 03m Totalt: 103h 03m
4.49km Totalt: 301.15km 

Jag var lite tveksam till vilken strategi jag skulle välja för hemvägen.
Valet föll slutligen och efter mycket tvekan på att transitera genom Serbien, trots gränspassage är det på pappret den snabbaste vägen.
Jag vet inte vilken gång i ordningen det blir som jag står i en stillastående kö i temperaturer på 30º+ men när jag stod där i gränskontrollen och tittade på samma jävla gröna skåpbil långt där framme vid luckan i tio minuter kändes detta inte alls som rätt val.
Totalt sett tror jag att det tog en dryg timme att ta mig ut ur Bulgarien och in i Serbien men väl uppe på motorvägen går det som smort.
130km/h, hanterbar trafik och inga stillestånd.
Före tunnlarna i det här landet sitter en neonskylt som säger We are not alone in the tunnel (Vi är inte ensamma i tunneln).
Som tur är så är jag inte mörkrädd men är det inte en jävligt illavarslande sak att skriva just innan man åker in i ett mörkt ställe?
Jag antar att det handlar om att de vill att man ska sänka hastigheten men det är ett rätt kul sätt att formulera det på.
Vid tullstationerna utanför Belgrad som nästan tog kål på oss med köer 2015 hade jag bara fyra bilar framför mig den här gången och andra och sista tullen i Subutica var inte mycket värre.
Gränspassagen mellan Serbien och Ungern tog ungefär en halvtimme så tidsmässigt visade sig strategin trots allt vara sund.
Jag hade visserligen kunnat stöka undan samma sträcka genom Rumänien på en (väldigt lång) dag men det hade varit väldigt mycket mer frustrerande.
Tullkontrollerna mellan Turkiet och både in, ut och tillbaka in i EU har varit minst sagt lindriga, ingen har överhuvudtaget kontrollerat någonting.
Antingen har de gett upp eller också ligger fokus helt och hållet på människosmuggling.
Ur en egoistisk synpunkt jättesmidigt och tacksamt men ur ett vidare perspektiv ganska oroväckande.
Det är tidig kväll när jag rullar in på Novotel Szegeds parkeringen men jag är jävligt lat så då hotellet har både egen restaurang och bar går jag faktiskt ingenstans.
Det var rena antikrundan i en av köerna till den Serbiska gränskontrollen med två Trabanter och en Volga







































