Onsdag
27.8.2025 

142km Totalt: 5468km
2h 47m Totalt: 80h 24m
120km Totalt: 1740km
2.3km Totalt: 231.44km 

Det är aningen svårbedömt när jag skulle behöva ge mig iväg till hamnen då den tidsspillan jag skulle drabbas av vid gränsen mellan nord och syd var rätt svår att kalkylera.
Jag ser till att jag har en och en halv timmes marginal för en färd som enligt Google Maps skulle ta 40 minuter och det visar sig vara rikligt.
Det är i princip ingen kö alls och den grekcypriotiska passkontrollen bara viftar mig igenom utan att ens titta på passet.
Jag är således framme i hamnen i god tid och där ser jag skyltarna för Akgünler uppe på plan 2 i en byggnad direkt till vänster man åker in i hamnområdet.
Upp där och hämta biljetterna och sedan vidare till gränskontrollen och sedan customs.
För första gången något som faktiskt kan liknas vid logik och där ställena man ska besöka ligger i ordning.
Jag är väldigt fundersam kring tiderna som rederiet anger då det enligt informationen man får med biljetterna står att man ska vara incheckad två timmar för avgång.
När den tidsgränsen passerats är det fortfarande bara jag och två personbilar som står på kajen.
Jag börjar definitivt misstänka att tiden på biljetten faktiskt anger incheckningstiden (vilket i så fall är den enda båt jag åkt med som gör det) och inte avgångstiden för så här usel tidspassning börjar kännas lite orimligt.
Då det var enda stället det gick att få skugga ställde jag mig vid stuvarna som satt vid bogvisiret.
Jag tror inte ens det gått en halvtimme innan en av dem förbarmar sig över mig och säger att jag kan hämta "moto" och papper så får jag köra ombord.
Tigern var alltså första fordonet på båten. Snyggt!
Det är skönt att se att det trots allt finns lite omtanke och vänlighet kvar i världen för att stå där på kajen och uggla i någon timme hade varit fruktansvärt även om jag hade bunkrat för det värsta och hade med mig fyra liter vatten.
Temperaturen dagtid har inte varit särskilt långt under 40º under hela vistelsen vilket i allra högsta grad är anledningen till att jag överhuvudtaget inte åkt hoj sedan jag kom hit.
Precis som på nattfärjan lämnar vi inte ens i närheten av på utsatt tid kl. 14 utan klockan är närmare halv fyra innan vi faktisk lägger ut.
Jag vet inte riktigt hur jag tänkte när jag bokade de här överfarterna för även om det var ganska billiga färjebiljetter hinner jag just ingenstans idag i och med att jag kommer till fastlandet så pass sent (och senare blir det bevisligen med det här rederiets tämligen avslappande förhållande till sitt seglingschema).
Jag har därför bokat rum på ett hotell i Mersin bara 11 mil från hamnen i Taşucu.
Det visar sig vara en vettig taktik för vi borde anlänt i hamn kl. 19 och klockan är närmare 22 (!) när vi faktiskt är där.
Väl i hamnen är det givetvis omvänt i förhållande till utresan vilket är något geografiskt olämpligt då jag alltså får lämna hojen vid de anonyma tull-barackerna och gå över halva hamnområdet för att komma till gränspolisen.
Det är inte bara jag som tycker det börjar fresta på tålamodet då en turk får ett totalt nervsammanbrott i kön och skäller ut gränspoliserna efter noter, jag var rätt säker på att han skulle bli paketerad och bojjad för det var inte det milda utbrottet men han klarade sig.
Väl tillbaka med i tullen med passet stämplat så är det dags för en ny kö som rör sig ännu långsammare än den förra.
Det tar minst fem minuter att processa varje människa så man kan inte ens säga att det kryper fram, upplevelsen var mer att inget hände alls.
Min väntan blir inte bättre av att jag inte kan släppa misstanken att när det väl blir min tur visar sig att jag missat att få något papper stämplat i någon anonym bajamaja med en skjutglugg på något obskyrt ställe av hamnen.
Men den misstanken visar sig gudskelov vara obefogad, pass och reg.bevis var allt som behövdes för att jag sen kunde ställa mig i kön genom den fysiska tullkontrollen.
Tacksamt nog gör de bara en högst övergripande koll av packningen varefter jag får ett (stämplat, givetvis stämplat) "kvitto" som jag sedan visar upp för att lämna hamnen.
Jag är inte framme på "Royal" i Mersin förrän efter midnatt och efter sedvanliga rutiner lyckas jag med hjälp av lite pekande faktiskt beställa en kebab från en restaurang mittemot hotellet som häpnadsväckande nog fortfarande var öppen, klockan var 01.30 när jag slutligen kunde käka kvällsmat.
Jag somnade rätt gott efter det.
Hamnen i Girne och surrningen på båten.
Det var som sagt ganska tomt ombord när jag fick åka på.
Visst är det jättetydligt att det är de två fönstren på gaveln av byggnaden som är Turkiska tullen?
Vid utresan från Girne ligger sakerna i en betydligt mer logisk ordning












