Fredag
15.8.2025 
17.34km Totalt: 130.67km 
Det enda negativa jag kan säga om hotellet är att det inte serveras frukost.
Det löses dock efter tips ifrån portieren med en food court (mattorg) på tio minuters promenadavstånd.
Frunchen blev väldigt LCHF då jag inte förstod att ris var en separat beställning men det var gott ändå.
Jag har inget emot att traska och gå på semestern men de destinationer jag tänkt mig idag var på lite väl orimliga avstånd så jag laddar ner en Armenisk taxiapp som heter gg och beställer en bil till Moderlandsmonumentet.
Enligt guideboken skulle monumentet inhysa ett museum dedikerat till Armeniens insats i andra världskriget (vilken var omfattande).
Det kanske det har varit men nu var såvitt jag inte missförstod något jävligt drastiskt verkar precis hela museet tillägnat konflikten kring Artsach (Nagorno-Karabach).
Precis före utgången stod en gammal gumma vid ett diorama över ett slagfält över andra världskriget hon tände upp och sa sedan i princip ordagrant: tre hundra tusen Armenier döda, donation tack.
I normala fall har jag inget emot frivilliga donationer i dylika sammanhang men detta var jag inte imponerad av.
Dagen går i trafikens tecken så härifrån hade jag tänkt mig vidare till minnesmonumentet och museet över folkmordet på Armenier.
Taxiappen ville dock annorlunda.
Den är så användar-ovänlig att jag undras över att de brytt sig om att översätta den till engelska alls.
Jag bokade en bil, bilen åkte fram, men inte till mig.
Jag vet faktiskt överhuvudtaget inte var den bilen åkte.
I brist på andra alternativ så var det bara att börja knalla, hela sträckan var dock helt orealistisk.
Efter ett par kilometer går jag förbi ett Radisson där jag stövlade fram till receptionen som om jag bodde där och bad dem ringa efter en taxi vilket fungerade alldeles utmärkt.
Minnesmonumentet för folkmordet var väldigt smakfullt och museet oerhört informativt och välgjort.
Man får ju givetvis försöka vara lite källkritisk då ett folk skriver sin egen historia men parallellerna till förintelsen går inte att förneka.
Bara för att verkligen illustrera hur nazisterna inspirerats av detta ska Hitler ha uttalat kvällen innan invasionen av Polen:
Vem, trots allt, talar idag om utplånandet av Armenierna?
Trots att magen nästan vände sig några gånger under utställningen så kan den hunger som nu gör sig påmind inte ignoreras.
Jag behöver inte gå långt för det finns en restaurang i samma park som monumentet/museet.
Normalt försöker jag undvika helt folktomma restauranger men jag var som sagt väldigt hungrig så jag slog till ändå.
Och tur var väl det för det jag fick in var den i särklass godaste färs-kebab jag någonsin ätit.
Det, en omgång pommes och en stor öl gick på motsvarande åttio spänn, turistfälle-placeringen till trots.
Jag gör ett nytt försök med taxi-appen med konsekvensen att taxin åker till destinationen, alltså min tänkta destination och väntar på mig där.
Jag har inte några som helst möjligheter att göra något åt det.
Appen är verkligen farsartat usel.
Det är en jävla tur att jag har ett par vettiga promenadskor för den här gången fanns inget Radisson längs vägen.
Efter fyra kilometer blir jag debiterad femtio spänn för resan som aldrig hände så det kunde ju varit värre, jag räknade faktiskt med att bli svartlistad från appen helt och hållet.
Efter att antal misslyckade försök fattar jag att man i den här appen lägger upp en rutt för chauffören ungefär som i Google Maps.
Så efter att ha rensat all gammal skit gör jag ett nytt försök som hör och häpna fungerar!
Som hämnd skickar de dock "Karen" för att hämta mig vilket något oväntat visar sig vara en ung skäggig man.
Efter att ha kört som om han stulit bilen och släppt av mig (på rätt ställe) fortsätter "Karen" dock att åka på min nota i ytterligare åtminstone tjugo minuter utan att avsluta turen.
Jag har svårt att förstå strategin då han visserligen tjänade hela tio spänn på det men precis som i alla andra appar av den här typen så sätter man betyg på chauffören.
Han fick inte fem stjärnor för den resan.
Sankt Gregorios katedralen var en imponerande byggnad utvändigt men i stort sett helt kal invändigt.
Det är ju dock en plats som ska fylla en funktion och kapaciteten för att ta in folk lär vara enorm.
Nu har jag kommit så pass centralt att det faktiskt är rimligt att gå och jag känner mig rätt klar med turistandet så jag sätter kurs mot en ljuvlig pint på The Beatles Pub.
Det är ju dock fredag och börjar bli kväll så stället fylls på och en barvärdinna verkar ha till uppgift att fullständigt packa stället som en silltunna.
Att beställa käk när man sitter axel mot axel vid baren var inte aktuellt så jag börjar traska tillbaka mot hotellet med tanken att hitta något längs vägen.
När jag går förbi en restaurang (Mov) som har något kallat Lamb khashlama in dark beer var det fan inte mycket att tveka på.
Det beskrevs som en stuvning men visade sig mer vara som en soppa.
Smaken var dock helt fantastisk oavsett konsistens.
När jag ska beställa en en tallrik melon som efterrätt säger kyparen att det är för mycket för en person och erbjuder mig en halv portion vilket jag accepterar.
Det ångrade jag nästan sedan för den honungsmelonen var som en kärleksfull kyss från en vacker kvinna.
Den behövde inte ens tuggas, den smälte som smör på tungan.
Det var en rätt luxuös måltid på en restaurang som utstrålade exklusivitet så slutnotan på motsvarande drygt 320:- var inte mycket att orda om.
På det hela taget en fantastisk upplevelse och en perfekt avslutning på kvällen.























