Fredag
12.8.2025 
14.69km Totalt: 96.77km 

Jag vaknar med migrän så jag tvingar mig ner på frukost och går sedan och lägger mig igen.
Jag går inte miste om mycket då ett regnväder dragit in under natten som håller i sig hela förmiddagen.
Jag har tänkt mig till botaniska trädgården så jag tycker jag är smart (och lat) som tar en Bolt-taxi dit för motsvarande tjugofem spänn.
Visar sig dock att han inte får åka upp dit utan släpper av mig på botten av världens brantaste backe.
Så det var bara att börja använda fossingarna trots allt.
Och det ska gudarna veta att jag gjorde inne på botaniska också.
Det fanns inga särskilt vettiga rutter därinne pga att väldigt många av stigarna och vägarna var avstänga för stenras.
Det slutar med att jag faktiskt förirrar mig till en av utgångarna mot linbanan så jag passar på att avnjuta utsikten och ta lite kort på Karlis Deda "Georgiens Moder"-monumentet och fästningen (som är stängd för renovering).
Efter som jag inte tyckte att jag var klar i botaniska går jag tillbaka in bara för att konstatera att det var jag faktiskt ändå.
Totalt tyckte steg-appen att jag förflyttat mig en dryg halvmil och motsvarande 41 våningar i höjd.
Av det jag såg utgjordes botaniken i stort sett helt och hållet av träd.
För motsvarande femton spänn är det ju dock helt ok att kunna ta en skogspromenad i så nära anslutning till stan så jag förringar inte upplevelsen helt men personligen blev jag inte direkt överväldigad.
Jag käkar en sen lunch bestående av bbq och pommes med en fatöl för motsvarande 140:- och det var mitt inne i turistsmeten.
Söker man sig bort från den kan man förmodligen äta riktigt billigt här men jag klagar då inte på det jag fått betala, det är trots allt väldigt praktiskt med engelska menyer och garanterat engelskspråkig personal.
Efter maten går jag runt som en yr höna och letar efter ett museum för antika Georgiska vapen innan jag till slut inser att det är en liten (och helt oskyltad) del av vin-museet.
De är förresten så fullständigt besatta av vin här att vin-glass är en grejj.
Även om jag kunnat äta glass hade det nog varit den sista smaken på jorden jag gett mig på.
Vapenmuseet är i stort sett bara ett rum men det är oerhört välfyllt och "museet" sköts av samlaren själv som satt där i någon gammaldags uniform och käkade en macka.
Trots att jag tydligen kom mitt i maten visade han upp och berättade om ett par sablar han var särskilt stolt över.
Inträdet var egentligen gratis men det fanns en dricksburk så det fick han.
Linbanan är en så intrikat del av stadsbilden att det kändes som det borde provas och det var också upplevelsen värd trots en hygglig kö.
Trots att man var tvungen att köpa och ladda ett kort för att åka gick tur och retur på motsvarande tjugofem spänn.
Nu har klockan blivit så mycket att det åter blivit legitimt med ett litet besök på MacLaren's Pub.
Bävar lite inför morgondagens färd till Baku på bortåt 60 mil med tanke på hur vansinnigt långsamt det gick från Batumi och hit.
Jag lär helt klart få se till att det blir en tidig start.
Det gick inte att komma närmare Narikala (fästningen) pga renoveringsarbeten












