Tisdag
5.8.2025 
283km Totalt: 2571km
4h 18m Totalt: 33h 01m
1.96km Totalt: 36.83km 

Jag tror det tog två timmar att åka de första sju milen.
Delvis pga att det uppstod en kilometerlång kö bara några hundra meter innan gränsen till Bulgarien.
Oklart varför då Bulgarien likväl som Rumänien gått med fullt ut i Schengen så det har varit extremt okomplicerat att åka mellan länder den här resan jämfört med de föregående besöken i de här trakterna.
När jag står där omringad av bilar med motorn igång stiger termometern på hojen så sakteliga upp till 42.5°C.
Efter en stund kommer en man gående och ifrågasätter varför i helvete jag står kvar i kön när jag bara kan åka emellan övriga fordon, det hade han minsann själv gjort som motorcyklist i tjugo år.
Själv hade jag redan konstaterat för länge sedan att det var helt omöjligt så jag föreslog att han tog en titt på hojens arsle och sedan ner längs vägen och hur bra han sedan tror att det skulle gå.
(Det hade tagit stopp redan efter en bil och resten av vägen stod fordonen som plockepinn.)
Jag tror att han egentligen tänkte att han var hjälpsam men hans attityd gjorde att det både kändes och lät allt annat än hjälpsamt.
När kön vars orsak jag aldrig fick klarhet i släppte blev det trots allt en del motorväg på Bulgariska sidan som spännande nog var skyltad till 140km/h vilket vägde upp en del.
Spännande eftersom skicket på den periodvis var så pass dålig att det nog funnits en reell risk för en kortare flygtur i en del av guppen om man faktiskt hållt den hastigheten.
Även om motorcyklar är undantagna krävs vinjett för att åka i Bulgarien, uppenbart täcker inte den intäkten det faktiska behovet av vägunderhåll.
När jag parkerar på hotellets parkering så möts jag av något slags personal/vaktmästare som ser den svenska plåten och utbrister Hyvää!
Nära nog ändå, det är knappast som om den gemene svensken skulle veta skillnad på t.ex. Rumänska och Bulgariska så jag blev i alla fall imponerad.
Efter den Finska hälsningsfrasen ber han mig att vid tillfälle parkera om hojen på ett sätt som inte tog en plats för en bil.
Uppfattat! Under parollen att det ibland är bättre att be om ursäkt än tillåtelse tog jag det som en invit att klappa upp hojen precis bredvid entrén till hotellet.
Det fick definitivt inte plats en bil där.
Trots att jag tycker jag läskar på som en jävla kamel så har jag ändå vissa problem med vätskenivån vilket satt sig på skallen.
Så det blir en väldigt stillsam eftermiddag med kvällen spenderad vid poolen.
Som tur är så har hotellet en egen restaurang för det kändes definitivt som om jag åkte en bra bit ifrån allt sånt för att ta mig hit men det gick verkligen ingen nöd på mig där jag var.
Var det vad han menade? Förmodligen inte.
Får det plats en bil? Definitivt Nej.
