Dag 5: Bukarest

Rumänien Måndag  Dateicon  4.8.2025  Parked
Feeticon 16.44km Totalt: 34.87km Weathericon

Det märks att jag gått upp i klass på hotell då frukostbuffén med rätt god marginal överglänste de tidigare alternativen.

Jag styr därefter kosan rakt mot mitt klart mest prioriterade turistmål, Ceaușescus palats.
Google Maps gör sitt bästa för att få mig arresterad då den tyckte turister skulle gå in på samma ställe som medlemmarna i parlamentet.
Det tyckte gendarmerna inte.

Efter att ha fått något bättre instruktioner av en faktiskt väldigt hjälpsam gendarm traskar jag vidare bara för att hamna på Nationalmuseum för konst istället.
Utsikten att behöva gå ett helt varv runt en av världens största byggnader i stekande sol var lite nedslående men på vägen tillbaka till huvudvägen ser jag en öppen entré som åtminstone är lite lovande i det att den inte har någon gendarm utanför.

Det var först väl där inne som det stod en skylt med "Tourists" så det var ganska onödigt anonymt.
Får dock beskedet att jag måste vänta till nästa hela timme (kl. 13) för nästa guidning vilket var en väntan på 50 minuter men det fanns sittutrymme i skuggan så inte fan skulle jag missa detta för en en sån sak.

Väl inne i palatset är wow-faktorn brutal.
Det är en fullständig orgie i marmor och kristallkronor.

De mesta häpnadsväckande fakta som framkom under visningen:

• Det är inte världens största administrativa byggnad då Pentagon är större men det är dock den tyngsta, alla kategorier pga all marmor.
• Byggnaden väger 4.1 miljoner ton och sjunker med 6mm per år.
• Närmare 500 kristallkronor innehåller 3.5 ton kristall och trots att de gått över till lågenergilampor så om de skulle tända all belysning i palatset samtidigt skulle detta förbruka lika mycket ström som 25% av hela övriga Bukarest tillsammans.
• Elräkningen går på motsvarande drygt en miljon euro i månaden.
• Trots att de tryckt in stora delar av hela statsapparaten i huset står 70% av byggnaden tom.

Detta ofantliga skrytbygge lät diktatorn Ceaușescu uppföra under tiden som stora delar av befolkning svalt.
Trots den egna befolkningens umbäranden exporterades i princip alla kvalitativa födoämnen för att få in pengar till statskassan och han väljer att kalla det för "folkets" palats.
Det finns ju som jag ser det två alternativ här.
Antingen var han mer ond än fan själv eller också var han så fullständig verklighetsfrånvänd att Marie Antoinette framstår som rena proletären.

Visningen pågick under en timme och under den tiden hann vi bara se 5% av byggnaden.
De är så desperata att täcka driftkostnaderna att de i stort sett hyr ut en konferenssal till vem som helst som är beredd att betala.

Jag käkar grillspett på en restaurang till lunch och försöker sänka så mycket vätska det bara går.
Temperaturen är nu uppe i 36°C.

Jag tar därför min tillflykt till kommunistmuseet i old town.
En av de mer bisarra sakerna som framkom där var att kommunistregimen ville hålla nere antalet bilar på gatorna när folk var lediga och införde därför ett varannan veckas system där de som hade en ojämnt slutsiffra på sitt registreringsnummer fick köra ena helgen och jämn den andra.
Förutsägbart nog ledde detta till att de mer kreativa i befolkningen helt enkelt höll sig med en dubbel uppsättning reg-skyltar som de skiftade efter behov.
Ett annat guldkorn var att under den dekadenta rockmusikens framfart i Europa kallades motsvarigheten i Rumänien för electric guitar bands (elgitarrband).
Det var inte uttalat förbjudet att spela rock men texter och scenkläder granskades noga av Securitate och musiker som strävade efter rock n' roll looken fick bära hattar offentligt för att inte riskera att bli tvångsklippta.

Efter detta stövlar jag iväg till den Patriarkala katedralen.
Precis som med Rysslands ortodoxa kyrkor, vacker utvändigt men väldigt mörk invändigt och med ett överdåd av bladguld.
En mässa pågick där inne så jag hade egentligen inte tänkt att gå in men jag blev mer eller mindre insjasad av en vakt.

Det blir inte så mycket mer upptäckt under eftermiddagen då jag dumt nog glömt min medicin på hotellet och väl där kändes det faktiskt inte så lockande att utforska mer under tiden som solen fullkomligt fräser i skinnet.
Tar därför en liten siesta innan jag återvänder till myrstacken som är gamla stan.

Tycker dock att jag gynnat turistfällorna där lite väl mycket hittills så jag söker mig åtminstone en bit ifrån och sätter mig på uteserveringen till en Thairestaurang.
Det var inte direkt billigt det heller (motsvarande 200SEK) men det var definitivt billigare än mina tidigare måltider.
Dock får jag ju helt och hållet skylla mig själv.
Jag är övertygad om att man kan turista betydligt billigare här om man är lite mindre lat men i turiststråken är Bukarest långt ifrån den budgetdestination som mina fördomar föranlett mig att tro.

Eftersom jag behöver checka in löjligt tidigt för båten från Varna till Batumi så har jag lagt en övernattning i Varna.
Det är "bara" trettio mil så det blir en kort dagsetapp som omväxling och teoretiskt sett hade jag möjligen kunnat åka väldigt tidigt och stannat kvar här ytterligare en natt men jag har inte det helt stora förtroendet för varken Rumänsk eller Bulgarisk infrastruktur.

Eftersom det var lite brist på boenden med vettig parkering i Varna så har jag bokat nästa övernattning på en resort.
Ibland måste man ta de tuffa besluten. 😎

 

"Folkets" Palats
Caucasus 2025 Caucasus 2025 Caucasus 2025 Caucasus 2025 Caucasus 2025 Caucasus 2025

Kommunistmuseet
Caucasus 2025 Caucasus 2025 Caucasus 2025

Patriarkala Katedralen
Caucasus 2025