Lördag
13.8.2022

760km Totalt: 5796km
7h 25m Totalt: 88h 32m
50.46km
31°

Då jag åker färja fullt tillräckligt ändå har jag för första gången tänkt att åka med Eurotunnel.
I och med att förköpta biljetter enbart är giltiga i ett tidsintervall på två timmar så får jag helt enkelt chansa på att det går att köpa några när jag väl är där.
Förra gången jag korsade England på det här sättet tappade jag två timmar bara i köerna på M25:an förbi London så det vore tämligen dumdristigt att tro att det ska förlöpa helt friktionsfritt den här gången.
Det är i alla fall inget jag är beredd att sätta 700 spänn på.
Lagen om alltings jävlighet gör ju givetvis att jag kunde gjort det den här gången.
Köbildning på M25:av var det den här gången med men ingenstans i närheten av hur det var 2017.
Jag kommer fram till terminalen i Folkstone strax efter klockan fyra efter en rätt händelselös men effektiv dag på motorväg och blir bra skitnödig när jag tar upp mobilen och samtliga avgångar visar utsålt.
Vad jag vet nu är dock att det är långtifrån alla biljetter de lägger ut för bokning på hemsidan så väl framme i en lucka kunde jag boka en avgång kl. 18.50.
Det var en rätt brutal premium på nästan dubbla priset jämfört med en förbokning men då är det i alla fall garanterat att jag hinner med tåget.
Jag fick aldrig reda på någon orsak men tåget blir rätt kraftigt försenat varvid vi inte lämnar terminalen förrän klockan är närmare 20.00.
Så även om överfarten bara tar 35 minuter så kommer hela äventyret från det att jag kom till Folkstone ta nästan lika lång tid som det tog att åka de 50 milen dit.
Att åka ombord på tåget kändes en smula futuristiskt.
Till skillnad från de öppna vagnarna på Autozug där man får åka en bra bit så är detta uppdelat per vagn så i "min" vagn är det bara 4 bilar och två hojar.
Då var det så fullt att jag hade mindre än en decimeter mellan arslet på hojen och rullporten på vagnen.
I och med att överfarten bara tar en dryg halvtimme så är det en helt öppen vagn utan sittplatser så vi som åker hoj får helt helt enkelt stå.
Något jag som någorlunda rutinerad resenär borde ha haft med i kalkylen men totalt förträngt är att jag i överfarten rent faktiskt tappar ytterligare en timme då jag byter tidzon.
Klockan är alltså närmare 22 när jag lämnar Calais och med tanke på att jag börjar krokna redan så framstår nästa hotellbokning i Bryssel (vilket är tjugo mil bort) inte direkt som något genidrag.
Skulle jag vid det här laget fört bok på alla "det såg inte så långt ut på kartan"-misstag jag gjort skulle det hamna utanför skalan.
Jag är inte installerad på rummet förrän klockan är närmare midnatt och tämligen slutkörd.
Det är ingen tvekan om att det kommer få bli sovmorgon imorgon.



















