Söndag
7.8.2022
316km Totalt: km
5h 42m Totalt: 58h 55m
4km Totalt: 761km
19°

Misstag händer och det tycker jag är helt ok så länge man lär sig något.
Och objektivt sett får man nog definitivt säga att flerdagarsbokningen i Galway var en rätt grov geografisk blunder som kostade mig 40mil totalt i ren transportsträcka.
Vad lärde jag mig då av det? Inte ett jävla skit.
Nästa bokning är tre dagar på Duglasha House i Killarney, ett halvsjaskigt B&B ute i obygden för det facila priset av €99 (1126SEK) natten.
Nåväl, solen skiner och det är 19° varmt vilket är resans klart bästa väder hittills.
Jag bläddrar fram Steve Earls Galway Girl när jag rullar vidare runt Galwaybukten men hinner inte långt in på övriga repertoaren innan dagens första stopp då det bara är drygt tre mil till slottet Dunguaire.
Slottet byggdes 1520 och var i två olika klaners ägor till det köptes av kirurgen och poeten Oliver Gogarty 1924 som gjorde det till en samlingspunkt för dåtidens litterära elit såsom George Bernard Shaw och W.B. Yeats.
Slottet ägs och förvaltas av staden Shannon sedan 1973 och drivs nu ekonomiskt som en ren turistattraktion.
Då Donegal lärt mig att tänka som en invaderande fiende noterar jag att trappan även här är byggd bör att lättare kunna nedkämpa en objuden, dock anmärkningsvärt nog något som aldrig behövts då det genom sin femhundraåriga historia aldrig sett en strid.
Utsikten från tornet var magnifik.
Jag åker vidare längs kusten på en väg som inte bjöd på något våldsamt underhållningsvärde men det vägdes mer än väl upp av att klipporna vid Kilkee var så ståtliga att hakan antagligen slagit i tanken på hojen om jag inte haft hakbandet fastknäppt ordentligt i hjälmen.
En syn som gör en ödmjuk och sannerligen inte står de överexploaterade Moher-klipporna långt efter.
Av Carrigaholtslottet finns inte mycket kvar sedan det byggdes runt 1480 då det till skillnad från Dunguaire övertagits i den ena striden efter den andra.
Tornhuset som står kvar sägs dock vara ett av de bäst bevarade på Irland kanske till dels en följd av att vidskepliga dårar svär på att ett förseglat rum i tornet är hemsökt av en illvillig ande.
Jag tar färjan över sundet till County Kerry (€12), såvitt jag kan se är det en färd på bara drygt 1500meter vilket är en lagom lång båttur för en landkrabba.
Från hamnen i Tarbert är det bara några kilometer till Carrigafoyle slottsruin.
Även om det som ännu finns kvar sedan det byggdes 1490 inte var så imponerande gick det fortfarande att gå upp i resterna av det gamla slottet vilket gav en strålande utsikt över bukten där jag också passade på att käka en readymeal till lunch.
Framåt slutet på dagens etapp åker jag förbi ruinen efter Ardfertkatedralen vilket jag egentligen inte hade på min lista men inte gick att motstå.
Även om det kostade inträde (€5) var det klart värt ett besök, särskilt som personalen tog sig tid att gå runt och berätta lite om katedralens historia trots att jag var helt själv.
Katedralen byggdes ursprungligen på en annan plats men flyttades till den plats den nu står år 1117 och delar platsen med ruinerna efter tre medeltida kyrkor.
Framme på Duglasha House möts jag av vad som uppenbart måste vara en utomjording.
För trots att hon uppenbart är inföding talar hon ett språk jag inte förstår.
Dialekten var så parodiskt obegriplig att jag aldrig hört något liknande i hela mitt liv.
I alla fall inte i verkligheten för det närmaste jag kommer är Brad Pitts enastående insats som Pikey i filmen Snatch.
Vi lyckas nå någon form av konsensus vilket identifierar mig som en väntad hyresgäst och jag får nyckeln till ett rum.
I övrigt är strategin att hålla dialogen till enstavig kommunikation för allt annat lär leda till missförstånd.
Det var en ren chansning när jag bokade boendet för jag hade ingen aning om ifall det skulle gå att hitta någonstans att äta kvällsmat då det såg ut att ligga mitt i ingenstans.
Således är det bara ren tur att det faktiskt finns en pub kallad The Golden Nugget på bara 1500meters avstånd, man skulle tom kunna drista sig till att kalla det ett guldkorn i tillvaron.
Så efter en fish & chips på The Nugget tar jag kvällen.
Det är ingen större trängsel ombord på färjan men sedan går den också en gång i halvtimmen.
































