Swedish Overland Logo
  • Hem
  • Hojen
    • 800 XCa
    • Tidigare ägt
    • 800XC
    • XRV750
    • NX650
    • Tiger 800 Specs
    • Tiger 800 XC modeller
    • Tiger 800 MK1 Specs
    • Tiger 800 MK2 Specs
    • Tiger 800 MK3 Specs
  • Resorna
    • Kaukasien 2025
    • Irland 2022
    • Italien 2021
    • Polen 2020
    • Alperna 2019
    • Östeuropa 2018
    • Brittiska öarna & IOM TT 2017
    • Spanien 2016
    • Balkan 2015
    • Island 2014
    • Europa 2013
    • Europa 2012
    • Europa 2011
  • Trips
    • Caucasus 2025
    • Ireland 2022
    • Italy 2021
    • Poland 2020
    • Alps 2019
    • Eastern Europe 2018
    • British Isles & IOM TT 2017
    • Spain 2016
    • Balkans & Baltics 2015
    • Iceland 2014
    • Europe 2013
    • Europe 2012
    • Europe 2011
  • Bästa vägarna
  • Kontakt
  • YouTube
  • Instagram

Dag 7: Heiligenstedten, Tyskland till Bolzano, Italien

Tyskland Söndag  Dateicon  04.08.2013 ÖsterrikeItalien
Tigericon  60km Totalt: 1121km Autotrain Icon  791km

Vi går upp och äter frukost innan vi åker mot Autozug check-in i Hamburg.
Det blev några navigeringsfel som jag endast delvis kan beskylla gps:en för då jag efter långa festivaldagar med lite sömn inte direkt var i mitt esse.
Det spelade ingen större roll då vi var ute i god tid.

Även om vi var väldigt tidiga öppnade de faktiskt check-in bara en dryg kvart efter vår ankomst.
Innan dess hade vi lyckas träffa på två Svenskar som är i ett sällskap av fyra på varsina nya KTM 1190 varvid vi efter incheckning och parkering av hojarna får oss en liten pratstund med dem innan vi kör ombord på tåget.

De tyckte tydligen om att driva med varandra så i vårt sällskap lyckas den ene av dem dra en vals om att man måste lossa en batteripol när man kört ombord vilket vi mer eller mindre föll pladask för trots att vi började ana ugglor i mossen när förklaringen till detta skulle vara vagabonderande strömmar.
Vi fick oss i alla fall ett gott skratt, det var trevligt folk.

Under tiden vi fikat och provianterat inför färden har Autozugpersonalen förberett fästpunkter på motorcyklarna så när vi sedan kör på tåget (vilket var en mycket speciell upplevelse) är det bara att lämna hojen och invänta personvagnarna.
Tysk ordnung när den är som bäst.

Väl ombord visar det sig att vi får dela vagn med en nordtysk bonde och hans fru, pga deras ytterst begränsade engelska-kunskaper så hade vi inget större utbyte men de vanliga vänligheterna kunde i alla fall utbytas på engyska.
Både Björn och jag satt och halvslumrade i kupén under eftermiddagen då vi bägge var ganska slutkörda efter festivalen.
Vi lyckas åtminstone pallra oss iväg till restaurangvagnen för lite kvällsmat innan vi i samspråk med paret som gudskelov inte var några nattsuddare gör upp att det börjar bli dags att tänka på refrängen.

Nu har dock damen astma så det var tydligen ett absolut och orubbligt krav att fönstret skulle vara öppet, ett fönster som är drygt en decimeter från mina fötter.
Det var i princip som att sova med fötterna utanför fönstret och dessutom lät det som blitzkrieg när vi mötte ett annat tåg.

Men akut sömnbrist och öronproppar gjorde att jag trots allt sov några timmar.

Autozug
Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013

Det gäller att ducka när man kör ombord.
Europe 2013

Det är inget direkt överdåd av lyx men det är ändå ett bra sätt att ta sig genom Tyskland.
Europe 2013

Dag 8: Bolzano till Milano

Italien Måndag  Dateicon  05.08.2013
Tigericon  380km Totalt: 1501km

Högtalardamen på tåget manar till väckning kl. 06 och strax därefter kommer personalen med en spartansk frukost.
Vi anländer i Bolzano något försenade strax efter kl. 08.

När vi väl fått hojarna av tåget sätter vi kurs mot det mytomspunna Stelviopasset, ett sådant mecka för motorcyklister att den inhemska tillverkaren Moto Guzzi uppkallat en modell efter det.
Vyerna och vägarna börjar bli mer och mer spektakulära desto närmare vi kommer och vi tar en tidig lunch på en restaurangen i Hotel Post längs vägen.

Med tanke på Grossglockners bomavgifter såg vi det bägge två som mer eller mindre självklart att även detta skulle vara avgiftsbelagt med infartsbommar, att så inte var fallet var ganska uppenbart efter att ha forcerat femtielva hårnålskurvor utan en vägbom i sikte.
Nu är det långt ifrån odelat positivt att ha denna väg avgiftsfri då det märktes både i trafikdensitet och vägstandard, husbilarna jag lärde mig att hata i Norge fanns tyvärr även här i överflöd.

Det fanns egentligen bara två typer av förare, de som körde väldigt långsamt och de som övade inför Pikes Peak Hillclimb.
Ibland vill man bara blunda för att undvika att se smällen när vissa av ens motorcyklande bröder kör som om de hade en väldigt aktiv dödslängtan.

På väg in i en av de första kurvorna så fann husbilen som jag låg bakom för gott att stanna pga av ogenomtänkt kurvtagning mitt i den kurva jag just påbörjat.
Det är inte är några som helst problem om man har fyra hjul eller fler.
Har man däremot två hjul och ska ta en stigande kurva ligger hojen i en lutning som bygger på att hästkrafter vinner över gravitation.
Måste man då ta en hel näve frambroms mitt i, då har du inlett ett fullskaligt krig mot gravitationens lagar vilket du oundvikligen kommer att gå förlorande ur.
Särskilt på en motorcykel som med full packning väger 200kg mer än du gör.
I fought the law and the law won.

Så där låg jag pladask mitt i en hårnålskurva på Stelvio, jag klarade mig dock med mindre blessyrer och ett ego som var lite naggat i kanten.
Hojen verkade inte ha fått några värre skador än en skrapad motorbåge och lite bucklor och skrap på höger packbox.
Det känns ju bra när man investerat i grejer som gör det de ska så jag får väl skänka en tacksamhetens tanke till SW Motech.

Antagligen färgade den episoden mitt omdöme av Stelvio något för jag tycker att det här passet är att det är precis den turistfälla som jag trodde att Trollstigen skulle vara.
Fullständigt nedlusat med inkompetenta förare, ganska dålig vägstandard och på toppen en hel by med krims-krams.
(Jag erkänner, jag köpte både en T-shirt och ett par klistermärken.)

Jag hade lagt in rutten från Bolzano till Milano i datorn innan vi åkte för att få med så mycket roliga vägar som möjligt då detta ändå bara var en ren transportdag och hade då lyckats att pricka in Mortirolopasset på rutten.
Det var dagens solklara höjdpunkt och är sett till vad som sägs vad Stelvio borde varit.
Utan tvekan mitt livs mest underhållande motorcykelåkning genom en blandning av hårnålar, svepande kurvor och raksträckor under lummiga trollskogsträd.
Fantastich! som Doro skulle ha sagt.

Ytterligare ett litet bergspass forcerades innan vi åkte ut på Autostradan till Milano och strax efter en mil straffade det sig igen att man inte läst på för här fanns de tullstationer vi förväntat oss på Stelvio.
En vägbom, en terminal där allt enbart står på Italienska och ingen personal så långt ögat når.
Ingen av oss hade åkt på någon typ av betalväg förut så vi hade inte den blekaste aning om vad vi förväntades göra.

När vi stått där en stund går bommen helt plötsligt upp så vi tar det något överilade beslutet att köra igenom.
Överilat pga att det bara dröjde tre mil innan motsvarande tullstation dök upp igen där vi som vi nu förstått det behövt ett kvitto från den första.

Då även denna dator endast ville kommunicera på Italienska tryckte jag på en knapp för hjälp och visst dök det upp en kvinnoröst i högtalaren till slut... en Italiensk kvinnoröst.
Hennes engelska-kunskaper sträckte sig till ”Were you from?” och ”Take the ticket!”.
Det sistnämnda repeterades med en stegvis ökande ljudnivå som om hon trodde att en biljett skulle materialisera sig om hon bara prickade rätt decibel.
Till slut gick dock bommen upp så antingen tröttnade hon på Svensken som inte kunde trolla fram en biljett ur tomma luften eller också drogs det en förmögenhet från mitt Visa-kort (jag stoppade in det i automaten fem gånger), det får visa sig längre fram.
Men vid det här laget hade det dykt upp personal på plats, räddningen trodde vi men icke: no speaka english.
Till slut lyckas han dock få igenom Björne med hans Visa-kort så att vi kunde ta oss igenom och fram till Best Western St George i Milano.

Vi rullar upp på trottoaren framför hotellet och kliver in i hotellet och checkar in.
Svettiga bikers som efter en ganska hård dag i sadeln säkert såg ut som vi varit på en rundtur i helvetet och tillbaks lyser nog med sin frånvaro på detta hotell men efter den initiala chocken blev portieren mer hjälpsam.

Vi frågade efter säker parkering i det garage som var en av huvudanledningarna till att vi valde detta boende, garageparkering för motorcyklar var för honom ett helt okänt fenomen så det fick han lustigt nog ringa till garaget och fråga om men det var inga problem.
Han beklagade dock att hämtningsservice inte ingick för motorcykel utan vi fick åka dit själva och lufsa tillbaka 1,5km till hotellet i mc-kläder och +34°C, det var som att sitta i en bastu med full hojmundering.

Väl där får vi instruktionen att lämna motorcyklarna olåsta utan att ens ha i styrlåset vilket kändes extremt olustigt då försäkringsbolaget knappast lär ge mig ett ruttet lingon om den blir stulen men han försäkrade att till och med Harley Davidsson åkare lämnade sina hojar på det sättet.
Jag kan tycka att det kanske inte tyder på det allra bästa omdömet när man i det enorma utbudet på motorcykelmarknaden väljer att åka HD.
Det var dock ingen debatt som jag ville gå in på med en person som ska ansvara för min käraste ägodel i två dagar så vi lämnade det därhän och traskade tillbaka till hotellet.

Det var så varmt större delen av dagen att jag framemot slutet hade impregnerat handtagen på hojen med så mycket handsvett att jag nästan började slinta med händerna så den uppfräschningen på hotellet kändes som en av de mest välbehövliga i hela mitt liv.
Därefter drog vi ut på stan i jakt på kvällsmat och landar på ett ställe som heter Mama Rosa.
Det vi inte förstod när vi klev in var att det i princip var en lyxrestaurang med vita dukar och linneservetter, upphällt rosévin, förrätter vi inte beställt, mer bröd än ett bageri och med mer personal än gäster.
Men priserna var acceptabla och alternativen vid den här tiden få så vi tyckte det var helt ok.

Jag tog kalvfilé á la Milano med tomater och en lokal öl.
Jag vet att man borde dricka vin i Italien men jag har inte riktigt samlat ihop mig till det ännu.
Både maten och ölen smakade underbart men då vi inte käkat sedan före lunch och klockan närmade sig 22 så var kriterierna kanske inte så mycket högre ställda än att varm mat och kall öl = himmelriket på jorden.

Efter det gick vi tillbaka till hotellet och tog kvällen.

 

Ett tåg kommer lastat.
Europe 2013

Forza Stelvio!
Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013
Europe 2013

Den här killen hade helt klart mer mod än vett.
Europe 2013

Mortirolopasset, helt underbar hojåkning
Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013

Dag 9: Milano

Italien Tisdag  Dateicon  06.08.2013  Parked

Vi var ganska slutkörda efter gårdagen så vi tar sovmorgon till kl. 09 och äter frukostbuffé innan vi drar ut på stan.
Temperaturen är så att det fräser i skinnet.

Vi hade inga större planer på vad vi skulle se i Milano utan det blev vårt resmål pga det var den största staden inom behändigt avstånd från Stelvio men vi har i alla fall fått klart för oss att Domkyrkan skall vara värt ett besök.

På vägen dit svalkade vi oss in glassbar som självklart hade ”citronsorbetto” varvid jag slapp bekymra mig om mjölkinnehåll, sorbetton serverades som en milkshake var trots brainfreeze-effekten mycket god och svalkande.

Trots att Duomo visade sig bli den enda turistattraktion vi såg i Milano så är jag helnöjd, den mest makalösa byggnad jag någonsin varit i (och på).
Man känner sig ganska ödmjuk i en byggnad som har 65 meter till taket, tog 600 år att färdigställa och som har en entréport i brons med en vikt på 37 ton.
Då jag vis av erfarenheten vet att det brukar bli så att vi bara ser en eller ett par sevärdheter per destination gick vi all-in och köpte varenda tillval ”i katalogen” vilket inkluderade kryptan och det hutlösa inträdet till taket på €12 som visade sig vara värt varenda cent.

Tanken var nämligen att vi därefter skulle gå och se Da Vincis ”Den sista nattvarden” i Santa Maria del á Grazie kyrkan men när vi väl kommit dit visade det sig vara fullbokat resten av dagen.
Hur en väggmålning kan bli fullbokad förstår inte jag men sedan är jag inte Italienare heller.

På vägen till kyrkan råkade vi på ett slott vid namn Castello Sforza och då nattvarden var full så gick vi tillbaka till slottet och köpte oss lite svalka medan vi strosade omkring.

Därefter går vi tillbaka till shoppingdistriktet kring Doumo där vi knallar omkring rätt planlöst.
Vi hamnar bland annat i en Ferrari-butik där man till det facila priset av €13500 kan köpa sig en trampcykel.

När vi tröttnat på fönstershopping satte vi oss på en uteservering med utsikt över Domkyrkan vilket brutalt nedgör Rådhuset på Mariannenplatz i München som den bästa utsikt jag någonsin dinerat vid.
Björnen gjorde som man sig bör och beställde en pizza emedan jag inte riktigt kunde förmå mig till det då huvudingrediensen i deras pizzor är mozzarella och oliver, mozzarella KAN jag inte äta och oliver avskyr jag med en sådan intensitet att jag lika gärna kunde varit allergisk mot dem också.
Jag beställde således rostbiff med sallad och tomater, tomater gillar jag i vanliga fall inte men här nere smakar de mycket godare (placebotomat?).
Nytt ölprisrekord på €9 för en inhemsk flasköl men räknar man med utsikten var det faktiskt prisvärt.

Vi letade upp en närbutik på vägen tillbaka till hotellet där vi kunde köpa med oss några öl innan vi planerade den fortsatta resan och styrde upp hotellbokningar för Venedig och Ljubljana.

Duomo
Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013

Material för madrömmar, en staty av Marco d'Agrate som visar Sant Bortolomeus bärande sin flådda hud som en toga.
Europe 2013

Katakomberna
Europe 2013

Taket på Duomo, Det är otroligt hur mycket detaljrikedom de lagt ner på saker som normalt sett ingen ser.
Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013

Castello Sforza
Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013

Även om det är en ställning inblandad kan det då inte vara särskilt bekvämt.
Europe 2013

Det var förstås därför Schumi förlorade ibland, han fick helt enkelt slut på mynt!
Europe 2013

Det kan vara den bästa utsikten jag haft till en måltid.
Europe 2013

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Swedish Overland Logo
  • Hem
  • Hojen
    • 800 XCa
    • Tidigare ägt
    • 800XC
    • XRV750
    • NX650
    • Tiger 800 Specs
    • Tiger 800 XC modeller
    • Tiger 800 MK1 Specs
    • Tiger 800 MK2 Specs
    • Tiger 800 MK3 Specs
  • Resorna
    • Kaukasien 2025
    • Irland 2022
    • Italien 2021
    • Polen 2020
    • Alperna 2019
    • Östeuropa 2018
    • Brittiska öarna & IOM TT 2017
    • Spanien 2016
    • Balkan 2015
    • Island 2014
    • Europa 2013
    • Europa 2012
    • Europa 2011
  • Trips
    • Caucasus 2025
    • Ireland 2022
    • Italy 2021
    • Poland 2020
    • Alps 2019
    • Eastern Europe 2018
    • British Isles & IOM TT 2017
    • Spain 2016
    • Balkans & Baltics 2015
    • Iceland 2014
    • Europe 2013
    • Europe 2012
    • Europe 2011
  • Bästa vägarna
  • Kontakt
  • YouTube
  • Instagram