Fredag
16.08.2013 
Vi är seg-startade idag och kommer inte ut på stan förrän strax före lunch, första anhalt naturligtvis slottet.
Om någon frågar mig vad jag såg i någon av de städerna jag besökte den här semestern kan jag alltid svara slottet om jag inte minns för statistiskt sett bör den bluffen gå hem.
En trevlig spatsertur genom en mycket vacker byggnad och även om byggnaden blev minutiöst demolerad under kriget (tyska specialförband sprängde de få delar som inte bombats sönder) så var mycket av konsten och inventarierna räddade så det kändes väldigt autentiskt.
Efter slottsvandringen käkade vi lunch på en Italiensk restaurang med en av de få servitriser som verkligen förstått vad jag menar när jag förklarar matallergin.
Hon rekommenderade spaghetti med tigerräkor i chili och vitlökssås. Väldigt starkt och väldigt gott.
Smaklökarna kyldes med sorbet till efterrätt, Viva Italiensk glass!
Björnen tog som vanligt grädde, den här gången med bismak av banan.
Efter det hade vi tänkt oss att gå till Warszawaupprorsmuseet vilket vi också gjorde men det hade vi inte mycket för då det hade stängt.
Troligtvis något slags klämdag då gårdagen var en nationell helgdag i Polen.
Då detta var stängt var det rimligt att anta att även andra museer skulle vara stängda varvid inte så mycket annat återstod än planlös stadsvandring med jämna påfyllningar av onyttigheter.
Vi hade tänkt oss in i St Annes Church men där gifte sig par i skytteltrafik så det kändes inte särskilt aktuellt att tränga sig på som turist där.
Klockstapeln var däremot öppen så vi fick oss i alla fall en spatsertur uppför trapporna och en storslagen utsikt över gamla stan.
Vi knallade runt länge och väl innan vi bestämde oss för en traditionell Polsk turistfälla.
Jag tog rostad anka med äpple i tranbärssås. Väldigt gott men något märkligt att äta äpple som bas i måltiden.
Till det tog jag den första Polska weissbier jag stött på och jag borde ju ha tagit det faktum att de enda Tyska jag sett varit ”hefe” (med jäst) som ett varningstecken för den smakade väldigt mycket jäst.
Weissbeiren kan de låta tyskarna behålla. Björne tog någon slags köttroulader med bacon och något som liknade bulgurris.
På vägen tillbaka stannade vi till på den Italienska restaurangen igen för efterrätt, samma servitris som förut varvid vi var tvungna att fråga om hon jobbar jämt.
14-timmars skift 15 dagar i månaden blev svaret så det är väl i princip ett Ja.
Jag beställde först en iskaffe med sorbet men då den landade på bordet med en rejäl topping av vispgrädde försvann den lika fort och servitrisen bad om ursäkt innan hon kom med en sorbet.
Björnen funderade i bråkdelar av en sekund innan han repriserade en banansmakade ursäkt för att äta grädde.
Till detta tog Björn en Grolsch öl och jag hittade en drink med äpplejuice, äpplesorbet och äppelvodka.
Sista nattvarden i Warszawa kunde definitivt ha varit sämre!
Gamla stan och slottet till höger
Har man åkt runt halva Europa på en tiger så är det klart att man tar chansen att posera med en livs levande






