Swedish Overland Logo
  • Hem
  • Hojen
    • 800 XCa
    • Tidigare ägt
    • 800XC
    • XRV750
    • NX650
    • Tiger 800 Specs
    • Tiger 800 XC modeller
    • Tiger 800 MK1 Specs
    • Tiger 800 MK2 Specs
    • Tiger 800 MK3 Specs
  • Resorna
    • Kaukasien 2025
    • Irland 2022
    • Italien 2021
    • Polen 2020
    • Alperna 2019
    • Östeuropa 2018
    • Brittiska öarna & IOM TT 2017
    • Spanien 2016
    • Balkan 2015
    • Island 2014
    • Europa 2013
    • Europa 2012
    • Europa 2011
  • Trips
    • Caucasus 2025
    • Ireland 2022
    • Italy 2021
    • Poland 2020
    • Alps 2019
    • Eastern Europe 2018
    • British Isles & IOM TT 2017
    • Spain 2016
    • Balkans & Baltics 2015
    • Iceland 2014
    • Europe 2013
    • Europe 2012
    • Europe 2011
  • Bästa vägarna
  • Kontakt
  • YouTube
  • Instagram

Dag 19: Warszawa

Polen Fredag  Dateicon  16.08.2013  Parked

Vi är seg-startade idag och kommer inte ut på stan förrän strax före lunch, första anhalt naturligtvis slottet.
Om någon frågar mig vad jag såg i någon av de städerna jag besökte den här semestern kan jag alltid svara slottet om jag inte minns för statistiskt sett bör den bluffen gå hem.

En trevlig spatsertur genom en mycket vacker byggnad och även om byggnaden blev minutiöst demolerad under kriget (tyska specialförband sprängde de få delar som inte bombats sönder) så var mycket av konsten och inventarierna räddade så det kändes väldigt autentiskt.

Efter slottsvandringen käkade vi lunch på en Italiensk restaurang med en av de få servitriser som verkligen förstått vad jag menar när jag förklarar matallergin.
Hon rekommenderade spaghetti med tigerräkor i chili och vitlökssås. Väldigt starkt och väldigt gott.
Smaklökarna kyldes med sorbet till efterrätt, Viva Italiensk glass!
Björnen tog som vanligt grädde, den här gången med bismak av banan.

Efter det hade vi tänkt oss att gå till Warszawaupprorsmuseet vilket vi också gjorde men det hade vi inte mycket för då det hade stängt.
Troligtvis något slags klämdag då gårdagen var en nationell helgdag i Polen.
Då detta var stängt var det rimligt att anta att även andra museer skulle vara stängda varvid inte så mycket annat återstod än planlös stadsvandring med jämna påfyllningar av onyttigheter.

Vi hade tänkt oss in i St Annes Church men där gifte sig par i skytteltrafik så det kändes inte särskilt aktuellt att tränga sig på som turist där.
Klockstapeln var däremot öppen så vi fick oss i alla fall en spatsertur uppför trapporna och en storslagen utsikt över gamla stan.

Vi knallade runt länge och väl innan vi bestämde oss för en traditionell Polsk turistfälla.
Jag tog rostad anka med äpple i tranbärssås. Väldigt gott men något märkligt att äta äpple som bas i måltiden.
Till det tog jag den första Polska weissbier jag stött på och jag borde ju ha tagit det faktum att de enda Tyska jag sett varit ”hefe” (med jäst) som ett varningstecken för den smakade väldigt mycket jäst.
Weissbeiren kan de låta tyskarna behålla. Björne tog någon slags köttroulader med bacon och något som liknade bulgurris.

På vägen tillbaka stannade vi till på den Italienska restaurangen igen för efterrätt, samma servitris som förut varvid vi var tvungna att fråga om hon jobbar jämt.
14-timmars skift 15 dagar i månaden blev svaret så det är väl i princip ett Ja.

Jag beställde först en iskaffe med sorbet men då den landade på bordet med en rejäl topping av vispgrädde försvann den lika fort och servitrisen bad om ursäkt innan hon kom med en sorbet.
Björnen funderade i bråkdelar av en sekund innan han repriserade en banansmakade ursäkt för att äta grädde.

Till detta tog Björn en Grolsch öl och jag hittade en drink med äpplejuice, äpplesorbet och äppelvodka.
Sista nattvarden i Warszawa kunde definitivt ha varit sämre!

Gamla stan och slottet till höger
Europe 2013

Slottet
Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013 Europe 2013

Har man åkt runt halva Europa på en tiger så är det klart att man tar chansen att posera med en livs levande
Europe 2013

Utsikt från klockstapeln
Europe 2013

Dag 20: Warszawa till Gdynia

Polen Lördag  Dateicon  17.08.2013 Sverige
Tigericon  471km Totalt: 4048km Ferryicon  311km Totalt: 330km

Vi tar sovmorgon till 09 och käkar frukostbuffé innan vi gör oss så sakteliga i ordning för att åka mot Gdynia, vi tror oss ha gott om tid och checkar således först ut strax före lunch.

Vi tar oss någorlunda problemfritt ut ur Warszawa och kronan i Polens infrastruktur Autostrada A1.
Jag har inte imponerats hittills då det mellan Kraków och Warszawa stundtals var så dålig väg att det måste tjäna dubbel funktion som stridsvagnshinder.
Det var så otroligt djupa spår i vägbanan att man måste ta sats när man ska svänga ur dem.
Men nu är jag nästan beredd att ändra uppfattning på en rak, fin dubbelfilig väg med 140km/h skyltat utan köer, trippmätaren spinner som en katt!

…och sedan kom bakslaget. Autostradan avstängd pga vägarbete och omskyltat till 50-70-50 väg.
Då vi är i behov av både bensin och mat svänger vi av och tankar och käkar innan vi far vidare och kör fel. Rejält fel.
Vi åker troligtvis motsatt håll i förhållande till omdirigeringen och hamnar vid en avstängd påfart, GPS:en ruttar om och vi kör vidare… till en avstäng påfart.
Så håller det på i drygt 10 mil innan vi kommer tillbaka upp på Autostradan.
Då detta hade ätit upp större delen av den tidsbuffert vi tänkt spendera i Gdansk väljer vi att istället åka i god tid till färjeläget i Gdynia.

Vi kommer dit runt kl. 19 och såsar på kajen tills vi åker ombord runt klockan halv nio.

Efter en rejäl måltid i restaurangen (vi hade inte ätit sedan lunch) spenderar vi våra sista Zloty i tax-freen innan vi tar en sista semesteröl i baren och går till sängs.

På väg mot Gdynia
Europe 2013

Färjeläget i Gdynia
Europe 2013

Dag 21: Karlskrona till Väse

Sverige Söndag  Dateicon  18.08.2013
Tigericon  466km Totalt: 4514km

Väckning till tonerna av ”It’s a wonderful world” i hytthögtalarna kl. 06.15 .
Stena vill ha ut folk ur hytterna för städning 1,5 timme före ankomst så det var bara att vakna till, packa ihop och dra iväg mot restaurangen och käka en sista frukostbuffé.

När vi färdigfrukosterade återvänder till hyttan är den lika skitig som vi lämnade den så det där med städning var visst bara en bluff för att få folk att köpa en dyr frukost men skit samma, äta bör man.

Vi får således en tidig start och rullar ifrån Karlskrona strax efter 08.
Redan direkt vi rullar av färjan så är det gråmulet och trist, jag fryser som en hund och muttrar något om varmt välkomnande och semesterns skymning i hjälmen.

Efter drygt 4 mil så kommer de första regndropparna varvid Björn som tagit täten gudskelov svänger av.
Sedan står han och kvittrar något om friskt i luften, naturens dofter och i alla fall inte kallt medan jag tar på mig alla kläder jag har i packningen och bestämmer mig för att aldrig bli så patriotisk att jag blir nostalgisk av kyla och regn.

Vi marschar på och lyckas faktiskt undvika regnet större delen av dagen och intar dagens lunch på restaurang gyllene måsen i Mariestad.
När vi lunchat klart har tyvärr regnet kommit ikapp och det är verkligen som om himlen öppnar sig.

Vi har haft en vansinnig tur med vädret hela semestern.
Under de tre veckor vi varit utomlands har det regnat i ungefär en timme totalt. Det tar naturen igen nu.
Då jag inte lider av inkontinens inser jag efter några mil att det tydligen börjar bli dags att köpa nya regnbyxor.
Det kan dock inte uteslutas att det är kapilärverkan via benpälsen från skorna som kippar av så mycket vatten att det blir skvalpeffekt vid inbromsning.

Björnen har vid det här laget fått upp vittring på sitt ide så han drar förbi bilister som de stod still på 26:an, de som ens hann att se den gröna farans framfart måste ha trott att det var en vilsen jetski med packväskor.

De sista milen går således ganska snabbt och vid hemkomst kan jag tömma ur en dryg halvdeciliter vatten ur skorna.

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Swedish Overland Logo
  • Hem
  • Hojen
    • 800 XCa
    • Tidigare ägt
    • 800XC
    • XRV750
    • NX650
    • Tiger 800 Specs
    • Tiger 800 XC modeller
    • Tiger 800 MK1 Specs
    • Tiger 800 MK2 Specs
    • Tiger 800 MK3 Specs
  • Resorna
    • Kaukasien 2025
    • Irland 2022
    • Italien 2021
    • Polen 2020
    • Alperna 2019
    • Östeuropa 2018
    • Brittiska öarna & IOM TT 2017
    • Spanien 2016
    • Balkan 2015
    • Island 2014
    • Europa 2013
    • Europa 2012
    • Europa 2011
  • Trips
    • Caucasus 2025
    • Ireland 2022
    • Italy 2021
    • Poland 2020
    • Alps 2019
    • Eastern Europe 2018
    • British Isles & IOM TT 2017
    • Spain 2016
    • Balkans & Baltics 2015
    • Iceland 2014
    • Europe 2013
    • Europe 2012
    • Europe 2011
  • Bästa vägarna
  • Kontakt
  • YouTube
  • Instagram