Tisdag
13.08.2013 
486km Totalt: 3279km
Klockan ringer till väckning kl. 08 och vi letar oss yrvakna till frukosten där jag med en sällsynt dålig aptit förser mig spartanskt.
Det visade sig vara lika bra då magen reklamerade den frukosten så fort vi kommit tillbaka till rummet.
Då det krävs mer än två öl för att åstadkomma den effekten ställer jag mig mycket tveksam till gårdagens mjölkfria matalternativ.
En något dålig start på en gråmulen dag.
Detta ser ut att bli första dagen i regn vilket inte bådar gott då vi ska åka närmare 50 mil.
Närmaste vägen från Bratislava till Krakow är egentligen via Tjeckien men jag åkte inte till Slovakien för att åka motorcykel där så vi refuserar den rutten till förmån för en förhoppningsvis mer scenisk rutt genom ett litet bergsmassiv kallat Tatrabergen.
På vägen dit får vi klart för oss att Slovakerna förstått att det faktiskt går att svänga i höga hastigheter då det på 130km/h motorväg var den ena svepande långa kurvan efter den andra, underhållning på hög nivå och bra flyt i trafiken utan köer.
Vi kommer längre och längre ut i obygden på vårt äventyr tills vi till slut hamnar i gamla brukssamhällen där de säkert aldrig ens sett människor av just vår nyans av gris-skär förut.
Vägen över Tatras var mycket behaglig om än att vägstandarden var lite tveksam, det såg ut som om de lagat tjälskott genom att slänga ut tjocka pannkakor av asfalt i psykedeliska mönster men det var i alla fall spännande körning.
Väl över gränsen är det första som möter oss polska gränsvakter som står och spanar mot gränsen med kikare, de måste ha missat PM:et att gränsen är helt öppen.
Efter någon kilometer ser vi en kvinna som går med ett par kor på trottoaren och därefter slår lukten av brinnande sopor emot oss som en vägg och förföljer oss i flera mil.
Fördomarna om de gamla öststaterna bekräftades i rask takt.
Några mil innan Krakow börjar regnet som hotat hela dagen men håller inte i sig mer än några kilometer, vi har verkligen haft en otroligt tur med vädret den här resan.
Vi hade gråmulet i femtio mil utan att ha blivit blöta.
Vi kommer fram till hotellet, checkar in och kör bort hojarna till deras säkra parkering innan vi sköljer av oss resdammet och sticker mot old town för att hitta en restaurang.
Vi hittar en tilltalande meny på Staropolska vid stora torget och beställer varsitt ölrostat fläsklägg, har ingen aning om ifall det är Polskt eller inte men det var i alla fall gott och utan mjölk.
Ens referenser har nog blivit skadade för jag satt verkligen och frös som en hund i jeans och tröja trots att jag misstänker att det var runt tjugo grader varmt.
Jag hade därför kunnat skippa desserten i form av frusen jordgubbspuré med vodka (vi är ju i Polen) och lime men det såg ju så gott ut på menyn!
När jag väl fått i mig den desserten skakade jag nästan okontrollerat så när Björn tycker det börjar bli dags att sticka tillbaka till hotellet och ta kvällen argumenterar jag inte emot.



















