Swedish Overland Logo
  • Hem
  • Hojen
    • 800 XCa
    • Tidigare ägt
    • 800XC
    • XRV750
    • NX650
    • Tiger 800 Specs
    • Tiger 800 XC modeller
    • Tiger 800 MK1 Specs
    • Tiger 800 MK2 Specs
    • Tiger 800 MK3 Specs
  • Resorna
    • Kaukasien 2025
    • Irland 2022
    • Italien 2021
    • Polen 2020
    • Alperna 2019
    • Östeuropa 2018
    • Brittiska öarna & IOM TT 2017
    • Spanien 2016
    • Balkan 2015
    • Island 2014
    • Europa 2013
    • Europa 2012
    • Europa 2011
  • Trips
    • Caucasus 2025
    • Ireland 2022
    • Italy 2021
    • Poland 2020
    • Alps 2019
    • Eastern Europe 2018
    • British Isles & IOM TT 2017
    • Spain 2016
    • Balkans & Baltics 2015
    • Iceland 2014
    • Europe 2013
    • Europe 2012
    • Europe 2011
  • Bästa vägarna
  • Kontakt
  • YouTube
  • Instagram

Dag 34: Haag

Nederländerna Söndag  Dateicon  2.7.2017  Parked
Feeticon  29.83km Totalt: 320.77km

Ingen migrän! Helt fantastiskt!
Drar en stadig readymeal till frunch (det blev visst rätt rejäl sovmorgon) innan jag drar iväg mot stan.

Mauritshuis står först på agendan.
Som tur är fick man ett informationsblad och man kunde dessutom ladda ner en app som förklarade konstverken för nu är jag ute på tunn finkulturell is.
Konstkonnessör har jag då aldrig varit och kommer aldrig att bli.
Det var kul att se flicka med pärlörhänge i verkligheten, de i övrigt "kända" konstverken hade jag inte hört talas om men även en barbar som jag kände trots allt igen namnet Rembrandt på några av verken.

Gick igenom Binnenhof igen, tyvärr utan Cello-ackomanjemang den här gången.
Mycket ståtligt byggnadsverk och tydligen världens äldsta parlamentsbyggnad som fortfarande är i bruk.

Efter en omväg via shoppinggator tar jag mig till Fredspalatset, säte för Haagtribunalen.
En vacker byggnad som jag för nöja mig med att beundra på håll då den redan hunnit stänga för besökare.

Resten av dagen såsar jag mest omkring ganska planlöst, jag äter en riktigt stadig lunch på en kinarestaurang i Haags chinatown följt av ännu mer planlöst kryssande i centrum varefter jag åter käkar kvällsmat på samma krog-gata som igår.
Lax den här gången, det var minst lika njutbart som igår.
Det kan ha slunkit ner en liten digestif också.

Det blir ingen sen kväll då jag har långt att åka till färjan i Travemünde imorgon.

 

Mauritshuis - Paulus Potter, The Bull
Great Britain 2017

Jan Steen, 'As the Old Sing, So Pipe the Young'
Great Britain 2017

Rembrandt van Rijn, The Anatomy Lesson of Dr Nicolaes Tulp
Great Britain 2017

Pieter Claesz, Vanitas Still Life
Great Britain 2017

Ambrosius Bosschaert the Elder, Vase of Flowers in a Window
Great Britain 2017

Johannes Vermeer, Girl with a Pearl Earring
Great Britain 2017

Fredspalatset
Great Britain 2017

World peace flame monumentet utanför fredspalatset
Great Britain 2017

Det är lite stil på shoppinggalleriorna här
Great Britain 2017

Gågatan till krogkvarteret
Great Britain 2017

...och lönen för mödan
Great Britain 2017

Dag 35: Haag, Nederländerna till Travemünde, Tyskland

Nederländerna Måndag  Dateicon  3.6.2017 Tyskland
Tigericon  594km Totalt: 6786km  Ferryicon  254km Totalt: 1550km
Feeticon  4.95km Totalt: 325.72km

Jag brukar att avsky att åka på Autobahn med Tigern, den är inte direkt något höghastighetsvapen.
Men idag rullar det faktiskt på riktigt bra, en del i förklaringen till att jag tycker den ligger bättre på vägen kan vara bytet ifrån de stenhårda Heidenau-däcken till de lite mjukare Mitas.
En konsekvens av det är att jag ligger i runt 150km/h större delen av dagen.

Vid något tillfälle kommer jag ikapp en karavan av polisbilar varav den första blinkar blått.
Som svensk är det väldigt konstigt att i det läget slå på blinkersen och köra om men vad annat göra när de låg i en avsevärt lägre hastighet än jag.
Totalt tror jag att jag körde om runt dussintalet polisbilar och det var ett ögonblick av initial panikångest varje gång innan jag inser att jag rent faktiskt inte gjort något fel.

Det var enbart underhållningsvärdet som gjorde att jag höll den hastigheten för i praktiken har jag all tid i värden.
Även om jag ska köra drygt 600km så har jag hela dagen och större delen av kvällen på mig att göra det.
Så även om jag stannade ett par gånger och gjorde ett lunchstopp som av en ren händelse blev på samma ställe som på vägen ner med SMC så är jag ute i otroligt god tid.

Nåväl, det gick väl att råda lite bot på genom att proviantera lite på Citti-Markt i Lübeck.
1L Tullamore på extrapris för 160:- var svårt att motstå, rent av så svårt att jag nästan fyllde upp kartongen jag använt att transportera readymeals.
Med tanke på att Steam-packet löjlade sig med 2L dunken jag har på sidoväskan kanske jag behöver hänga på en skylt om farligt gods nu?
Det är också lite märkligt att man kan åka 1500km och köpa whiskey betydligt billigare än på destilleriet.

Nåväl, anländer i hamnen i Travemünde i väldigt god tid och parkerar i kön till incheckningen som ännu inte har öppnat.
Gör i ordning en readymeal till kvällsmat och lagom tills jag lagt den på värmning öppnar sig himlen fullständigt.
Jag vet att jag använt den beskrivningen förut men detta var fullständigt bibliskt, regnet studsade tillbaka upp flera dm när det slog i marken.
Som tur är finns ett trapphus med en passage till en lounge där jag kan ta min tillflykt för annars hade det varit reell drunkningsrisk.

När jag käkat går jag bort till loungen och fördriver lite tid innan det är dags att gå tillbaka till incheckningen, som tur är har då regnet mattats av till lättare dugg.
Gubben i incheckningen på Finnlines blir något konfunderad när jag rullar fram till kuren då jag av någon outgrundlig anledning missat att få med hojen i bokningen.
Här rullar det alltså fram en knutte som egentligen borde vara en fotpassagerare.
Det tog ganska lång tid för den kraken att styra upp mitt misstag och det ska både han och Finnlines hedras för då de kunde ha straffat mig rejält, misstaget var helt och hållet mitt
Men han ordnade upp allt åt mig medan jag väntade och merkostnaden blev inte mer än €29.
Det är fortfarande bara halva priset på totalen mot vad Stena ville ha för Kiel-Göteborg.

Jag var som sagt ute i ytterst god tid så efter incheckningen fanns det fortfarande tid att fördriva tills vi skulle ombord på färjan.
Stövlar tillbaka till loungen och träffar på några äldre gentlemän som ska tillbaka till Sverige från en semester nere i Pyrenéerna.
Inte helt oväntat hade de haft lite mer tur med vädret än mig.
En rätt kul grejj var att de kallade sig för Dinklot MC där förkortningen står för Double Income, No Kids, Lots Of Time.
Det är humor.

Stövlar ner till hojen på tok för tidigt då den timmen som en ur personalen sagt blev till över 1.5 timme innan vi faktiskt fick åka ombord.
Det blev lite förvirrat när jag blivit anvisad en plats mitt på bildäck och sedan alla helt plötsligt försvann.
Jag fick aktivt jaga upp en personal för att få klarhet i om det var mitt eget ansvar att spänna fast hojen och var i så fall spännbanden fanns.
Det visade sig vara upp till mig men jag blev generöst nog tilldelad fyra band så jag spände ner den där maskinen så färjan kunde slå frivolter utan att den skulle slå ikull.
Jag kunde spela på spännbanden som strängarna som en gitarr men likförbannat gick jag därifrån med lite tvivel om ifall jag ändå inte kunde gjort det liiite bättre.

Ett snabbt besök i taxfreen, en dusch och sedan var det definitivt dags att sova, reveljen går antagligen redan runt 06.


Underbart väder
Great Britain 2017

Men det blev i alla fall bättre
Great Britain 2017

Bättre blir det inte
Great Britain 2017

Dag 36: Malmö till Väse

Sverige Tisdag  Dateicon  4.7.2017
Tigericon  505km Totalt: 7291km  Ferryicon  Totalt: 1550km
Feeticon  0.83km Totalt: 326.55km

Mycket riktigt så börjar spektaklet i högtalarna redan kl. 05.30.
Jag vet inte hur omfattande morgonrutiner de inbillar sig att folk har för att behöva så här mycket varsel.

Jag hade tagit med mig en readymeal till frukost då det helt säkert inte fanns något vettigt jag kunde äta i restaurangen.
Vi åker av färjan och jag styr kosan hemåt i lite lätt duggregn som avtar och svänger över i finare och finare väder desto närmare hemma jag kommer.

Stannar till och käkar lunch framåt den tiden och gör ett stopp på kyrkogården hos mamma på vägen hem, det börjar bli tradition att stanna där på vägen bort och tillbaka.
Jag snackade alltid med henne på kvällen innan jag åkte och då jag kom hem så det här väger i alla fall upp lite.
De resterande milen hem till byn går som på räls.

  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
Swedish Overland Logo
  • Hem
  • Hojen
    • 800 XCa
    • Tidigare ägt
    • 800XC
    • XRV750
    • NX650
    • Tiger 800 Specs
    • Tiger 800 XC modeller
    • Tiger 800 MK1 Specs
    • Tiger 800 MK2 Specs
    • Tiger 800 MK3 Specs
  • Resorna
    • Kaukasien 2025
    • Irland 2022
    • Italien 2021
    • Polen 2020
    • Alperna 2019
    • Östeuropa 2018
    • Brittiska öarna & IOM TT 2017
    • Spanien 2016
    • Balkan 2015
    • Island 2014
    • Europa 2013
    • Europa 2012
    • Europa 2011
  • Trips
    • Caucasus 2025
    • Ireland 2022
    • Italy 2021
    • Poland 2020
    • Alps 2019
    • Eastern Europe 2018
    • British Isles & IOM TT 2017
    • Spain 2016
    • Balkans & Baltics 2015
    • Iceland 2014
    • Europe 2013
    • Europe 2012
    • Europe 2011
  • Bästa vägarna
  • Kontakt
  • YouTube
  • Instagram