Fredag
23.6.2017 (Midsommarafton) 
427km Totalt: 4553km
11.46km Totalt: 224.73km
Jag hade inte alls tänkt att åka raka vägen till Belfast när jag kom till Nordirland och fast jag fick korta ner besöket till en natt vill jag inte skippa precis allt jag tänkt se.
Därav har jag idag föresatt mig att åka en närmast löjlig omväg söderut via Nordirlands nordkust så jag börjar dagen med att åka i helt fel riktning.
Jag sätter kurs mot The dark hedges, en allé av träd som är något av ett naturfenomen och är så bildskönt att det använts flitigt i film och TV, bland annat Game of thrones.
Härifrån är det inte långt till orten Ballymoney, födelseplats för Roadracinglegenden Joey Dunlop och staden har uppfört en trädgård med minnesmonument till hans och hans bror Roberts (pappa till årets Senior TT vinnare Michel) ära.
Självklart kunde jag ju inte åka hit utan att göra ett besök på Joey's pub heller även om jag inte kunde dricka något starkare än te.
När jag nu ändå åkt ända hit så... är ju så kallade berömda sista ord men kusten var så nära att jag inte kunde motstå att att åka hela vägen upp.
Jag gick en bit längs med en vandringsstig mellan Dunseverick och Ballintoy, det var fantastiskt vackert och även om det blåste friskt var det inte svårt att hålla värmen på stigarna som klättrade upp och ner för dalgångar.
Efter den raska promenaden åkte jag förbi Dunseverick castle på min väg tillbaka ner mot Dublin.
Det enda som det finns kvar av det en gång förmodat ståtliga slottet är i princip bara delar av ett par väggar till en sidobyggnad men sedan uppfördes det också ursprungligen på 400-talet så det är minst sagt imponerande att något alls finns kvar.
Sedan börjar färden söderut men då jag hade drygt 150km för att bara ta mig tillbaka därifrån jag kom och jag som bäst skulle vara framme i Dublin runt sex så blev det i princip sträckkörning med enbart tankstopp och energipåfyllning.
Jag viker av och tar en scenisk rutt över Spelga dam som med sina svindlande 365m är det högsta "passet" i Nordirland.
Även om det varit väldigt blygsamma höjder här sett till alperna så gör det ändå otroligt stor skillnad på vädret och även den här gången är det riktigt pissväder på passet som sedan blir gradvis bättre när jag går ner i höjd.
Vädret växlar i och för sig friskt hela vägen till Dublin men märkligt nog så var det vid ankomst som att åka in i en helt annan klimatzon.
Vädret var helt annorlunda när jag kom upp ur Dublintunneln, regnmolnen byttes mot blå himmel och solsken.
Jag checkar in och ger mig ner på stan.
Då jag inte ätit något annat än proteinbars sedan frukost så kändes det som om det var dags för lite lunch nu när klockan blivit närmare åtta på kvällen.
Jag söker mig därifrån ner till Temple bar kvarteret vilket är ett välkänt landmärke i sig självt men för mig mer så eftersom den figurerar i en môra-Per låt och varför inte då även gå till baren med samma namn.
Att det sedan spelas helt otroligt bra Irländsk folkmusik (ladlane) live där inne gör ju inte direkt det hela sämre men tyvärr var jag inte många klunkar in i min pint av the black stuff innan de tackade för sig.
Kul fakta: Temple bar finns noterat i Guinness rekordbok för att ha huserat den längsta maratonspelningen på gitarr, 114 timmar 6 minuter och 30 sekunder.
Nåväl barerna ligger i princip vägg i vägg här så även om den här spelningen är slut så är det inte direkt någon katt på taket.
Det är bara att gå längs med gatan, sticka in huvudet genom dörren och lyssna var det låter bäst.
Jag ska inte ljuga, det var inte svensk midsommar men det gick då fan ingen större nöd på mig här heller.
Hamnar till slut på Porterhouse där en trio ynglingar rev av Irländsk folkmusik med en sådan energi att taket nästan lyfte på kåken.
När de körde Dropkick Murphys Shipping up to Boston så var det ren örgasm.
Det blev lite mörkt och lite bärnstensfärgat här med och när bandet tackade för sig så passade jag på att göra det samma.
Jag stack faktiskt in skallen på några andra ställen på väg tillbaka men det blev rätt många mil i sadeln på väg hit så jag hörde inget som lockade mer än sängen.
Så ni tror alltså att jag måste betala för att kunna åka ut härifrån med en motorcykel?
The dark hedges eller vägen till Kings landing om man så vill.

































































