Lördag
17.6.2017
251km Totalt: 2857km
3.34km Totalt: 147.14km
It'll be a little breezy on the bike 'tis morn' (det kommer bli lite blåsigt på hojen idag) sa en äldre gentleman till mig i frukostrestaurangen som åkt Trajja i sin ungdom på 40-talet.
Han överdrev inte, när jag vaknade hördes ett konstant vinande ljud vilket jag lokaliserade till fönstret (modernt isolerglas) som var helt stängt.
Vindbyarna var enligt weatheronline 60-70kph längs med nordkusten så när jag väl hävt mig på hojen var det rena brottningsmatchen med vinden.
Regnet var åtminstone på ett minimum så det var ett plus.
Vägen fram till dagens första sceniska rutt B873 var nästan lika kul som själva rutten, en riktigt fin åktur längs sjön Naver på enkelfilig väg med mötesspår.
Att det är övrig trafik är väl en sak men när det är tydligt skyltat enkelspår, ej lämplig väg för husvagnar och minst vartannat fordon man möter är en gigantisk husbil undrar man lite hur folk tänker?
Ja, jag vet att det är skillnad på en husvagn och en husbil men med den logiken kunde jag lika gärna mött en lastbil och de verkar åtminstone ha vett att hålla sig borta.
A836 upp till Tongue och tillbaka på NC500-rutten var inte mycket sämre och på det hela taget var i princip hela dagen en enda lång scenisk rutt.
Uppe i nordväst var nästan hela sträckan enkelfiligt med vägar så kurviga att de nästan var en karikatyr på hur en väg borde vara.
Det luriga är också att när man är på väg över ett blint krön och ser hur vägen fortsätter längre bort skapar man sig en mental bild av hur vägen bör se ut på andra sidan krönet för att knyta ihop med det man redan sett.
Den bilden är alltid helt fel. Alltid.
Det och det faktum att det kan dyka upp en bil mitt i vägen på andra sidan ett krön eller en kurva gör att det aldrig blir tråkigt.
Förutom vädret, det blir bara mer och mer trist under dagen. Allt eftersom vinden avtar så tilltar istället regnet.
Jag käkar lunch på Kylesku Hotel och jag tar gott om tid på mig, körningen har varit så kul att jag ligger löjligt bra till i tid.
Det här var visserligen ingen lång dagsetapp men i den här takten kommer jag till och med vara framme i Ullapool före incheckningstiden på hotellet.
Slutspurten blir i tilltagande regn och väl framme i Ullapool vräker det ner.
Jag degar lite på rummet för att få upp värmen igen innan jag går en liten tur på byn och sätter mig på den lokala puben för att äta kvällsmat.
Till min förvåning finns det faktiskt glutenfri hamburgare på menyn så jag beställer en sådan.
Det kan ha varit ölen jag drack medan jag väntade på maten som gjorde att jag såg det som stor humor när jag får in en hamburgare utan bröd.
Man skulle kanske kunna argumentera att det är ju bröden som gör att köttbiten blir en hamburgare men logiken i att ta bort brödet för att göra den glutenfri går inte att bestrida resultatmässigt.
Det kändes också ganska typiskt Skottarnas ingen nonsens attityd. Det finns inget gluten i luft.
Att en säckpipe-version av Journeys Don't stop believing spelades i högtalarna bara ökade på det komiska i hela situationen.
Jag satt där och småskrattade för mig själv medan jag åt min hamburgare mellan två icke existerande bröd.
Någonstans längs B871 vid floden Naver
Längs B873 vid sjön Loch Loyal
Uppe på kullen står vad som finns kvar av Castle Varrich
Jag skulle kunna skylla på att jag inte ville lämna hojen obevakad så länge men en större del av sanningen var att jag helt enkelt inte orkade gå hela vägen upp dit.
































