Onsdag
14.6.2017 
18.22km Totalt: 138.28km
Efter en ny stadig frukost beredd i vattenkokaren beger jag mig åter till the royal mile för att ta vid där jag slutade under gårdagen.
Jag börjar med Cannonball house, så namngivet för att det har en har en kanonkula inbäddat i fasaden mot slottet.
Det finns två versioner till varför kanonkulan sitter inbäddad i väggen.
Den med högst underhållningsvärde (och således kanske inte helt oväntat avfärdad som falsk) är att det är ett vådaskott från slottet egentligen ämnat för Holyrood palatset i en skärmytsling mellan tronföljare till den skotska kungatronen.
Den andra betydligt tråkigare versionen (och således antagligen sann) är att den är medvetet inmurad i väggen för att markera höjden på Comiston-källan sju miles söderut vilken försåg dåtidens gamla stad i Edinburgh med sitt färskvatten.
Mittemot det huset ligger Witches well, en källa som hedrar de drygt 4000 kvinnor som avrättades som häxor mellan 1479 och 1722 varav över 300 brändes på bål på just den här platsen.
Jag kryssar lite planlöst runt i old town och tittar bl.a. in i Mary King's close, ett kvarter som under pestens tid blev igenmurat med sina invånare fortfarande i livet för att förhindra vidare smitta.
När de väl öppnade upp kvarteret igen var de tvungna att hugga sönder de stela kropparna för att få ut dem genom de smala gränderna.
Med så trångt mellan boningarna måste pesten ha kunnat härja fritt här.
Inte helt oväntat sägs det att det spökar i det kvarteret.
Jag tar mig även en tur ner till New town och går längs med princess street och dess parallellgator.
Den fina trädgården som skiljer Old och New town var fin och Scott monument imponerade.
New town förresten, stadsdelen började byggas 1767 och jag såg på en av restaurangernas skyltfönster att den varit i samma familjs ägo sedan 1800-talet.
Allt är ju relativt.
Jag lyckas självklart också förirra mig in på Old Calton kyrkogården, otroligt gammal (1718) med mausoleum i olika grader av långt gånget förfall.
Makabert men vackert.
Trots att jag inte gjorde särskilt mycket konstruktivt gick jag tydligen enligt stegräknaren i telefonen 18km, en bra promenad i en trevlig stad.
Jag skippar haggisen och käkar kinamat längs vägen tillbaka till hotellet.





























