Söndag
11.6.2017 
43km Totalt: 1580km
127km Totalt: 899km
7.81km Totalt: 97.53km
Sista dagen på ön.
Vi samlas vid slottet i Castletown halv tio, vissa lite piggare än andra även om jag trott att det skulle vara betydligt värre.
Vi marscherar därefter ner till och in i Isle of mans gamla parlamentsbyggnad Old House of keys där vi under en timme får närvara som (tämligen korrumperade) politiker vid beslutfattandet av några av IOM:s nyckelpunkter i historien.
Vår värd antog rollen av assistent till talmannen och spelade sin roll med en fantastisk inlevelse, det var både underhållande och lärorikt.
Efter skådespelets slut tar Fredde oss med på en riktigt fin väg upp till ett ställe som heter The Tea Barn som av en ren händelse är ett glutenfritt café.
Det är första gången på väldigt länge jag ätit kaka till mitt te så det var kul (och gott).
Nu delar vi på oss igen då större delen av gruppen återvänder till Douglas medan jag och Nisse istället åker mot slottsruinen i Peel via berget.
Jag hade nämligen inte fått chansen pga sjukdom och tävling att se Joey Dunlop statyn och den skulle jag banne mig inte missa.
En tanke fanns också att åka ett sista varv längs hela banan men väl uppe på berget blåste det i fullständigt löjeväckande omfattning så de planerna la vi raskt ner.
Lunchen intar vi tyvärr på Tynwald Inn och det är inte pga av maten som jag skriver tyvärr.
Det blåser som sagt en hel del men fram tills nu har det inte varit några spektakulära byar.
Det förhållandet skulle ändra sig.
Under tiden vi sitter och äter kommer en man in i restaurangen och frågar om ägaren till en svart endurohoj finns här då den just blåst ikull mot en bil på parkeringen.
Snabbt ut och begrunda förödelsen, Tigerns backspegel och gashandtag har gått ner i bilens framskärm och höger sidväska har bucklat till bakskärmen.
Bara för att göra en dålig sak värre så är fordonet dessutom en veteranare, en Datsun 280Z från 1982 och i (före detta) mycket fint skick.
Efter att vänligt men bestämt ha avböjt tipset från det lokala fyllot att bara sätta oss på hojarna och åka så får jag till slut tag på ägaren.
Han tar det hela mycket sansat och gentlemannamässigt så vi sätter oss inne på puben och utbyter uppgifter.
Efter att ha parkerat om hojen i lä och vridit rätt backspegeln vilket var den enda skada Tigern tog efter att uppenbart ha landat i mjukt japanskt stål så går vi tillbaka in i restaurangen och avslutar vad förhoppningsvis blir mitt livs i särklass dyraste måltid.
Vi åker vidare till Peel.
Det är inte bara jag som är lite moloken utan vädret är också åt det depressiva hållet.
Vi klarar dock rundvandringen i nästan hela slottet innan himlen öppnar sig och vi söker vår tillflykt till en pub.
Cafékulturen verkar inte vara särskilt väl utvecklad då de få som finns har jättekonstiga öppettider så det säkraste kortet för att få en kopp te eller kaffe är i de flesta fall en pub.
Då det värsta regnet dragit förbi hoppar vi på hojarna och åker tillbaka till Douglas för att börja packa och i övrigt förbereda oss för avfärd.
Efter en sista måltid i Douglas på restaurang Hong Kong lastar vi hojarna och åker mot mötesplatsen som är satt till TT:s Grandstand.
Vi är ute i otroligt god tid oavsett då vi träffas vid 21.15 och båten skulle gått 23.45.
Det är dock betydligt större marginal än så då färjan är fördröjd 90 minuter men vi åker ändå ner till färjeläget och incheckningen.
Till skillnad från Liverpool finns det åtminstone en terminalbyggnad här så vi behöver inte vänta utomhus.
Tur är verkligen det då vi efter en dryg timme får beskedet att båten är fördröjd ytterligare 45 minuter.
Färjan som skulle gått 23.45 går nu alltså istället först kl 02.
Alla sitter vi nu antagligen och ser vår nattsömn gå upp i rök då det även i ursprungsläget skulle blivit en väldigt kort natt i Liverpool, som det ser ut nu kommer det vara morgon redan innan vi är där.
Så blir det också, efter en turbulent båtfärd med sådan sjögång att folk satt kors och tvärs och spydde så anländer vi vid hotellet i Liverpool kl. 06 och får beskedet att vi förväntas vara utcheckade senast kl. 11.30.
Efter en snabb förhandling med Nisse offrar vi frukost (som slutar serveras kl. 10) för sömn och kryper till kojs med klockorna ställda på 10.45.

























































