Dag 3 St. Petersburg

Söndag  Dateicon  15.7.2018  Tigericon  0km  Feeticon  20.63km Totalt:20.63km  Weathericon

Jag är riktigt dimmig i skallen fortfarande men är lite oklart om uttorkningen övergått i migrän eller om jag inte lyckats läska på tillräckligt trots att jag druckit som en kamel sedan jag kom fram.
Nåväl, jag tog mig inte till Ryssland för att ligga på ett hotell och ha migrän så jag hoppas det är uttorkning och får se till att dricka mycket.

Inleder dagen vid den närmaste sevärdheten vilket är Smolny katedralen.
Inget direkt överdåd av utsmyckning men väldigt blå var den och det var en fin utsikt från tornet.
Härifrån går jag vidare till The Church of our savior on the spilled blood eller som den något smidigare heter på Svenska, uppståndelsekyrkan.
Här har de definitivt öppnat plånkan mer för nu börjar vi snacka utsmyckning.

Efter det hade jag siktet inställt på ett museum för arkadmaskiner från Sovjettiden men det låg innanför ett avspärrat område för något slags Fifa-fest.
(Det spelas ju tydligen VM i någon löjlig sport här för tillfället.)
Inträdet var visserligen gratis men då jag hade ett multiverktyg i ryggsäcken var det uppenbart att jag inte skulle ta mig igenom en säkerhetskontroll och jag är dessutom så totalt ointresserad av hela grejjen att jag antagligen stått ut som en utomjording där inne.
Jag passar på att käka en köttbit på ett steakhouse vid kyrkan innan jag går vidare.
En brutal omväg senare är jag vid Isakskatedralen och det var också mödan värt.
Det var också väl värt pengarna att få gå upp i "The colonade walkway" men jösses vilket mjölksyra i benen efter mer än 200 trappsteg.

På andra sidan katedralen ligger en park med en bronsstaty kallad Bronsryttaren föreställande av Peter den store till häst.
Legenden säger att så länge han står där och blickar ut över floden faller St. Petersburg aldrig.
Under belägringen av Leningrad var statyn skyddad av sandsäckar och trä under de 900 dagarnas bombning och den är i princip oskadd.

Vid det här laget hade jag redan gått runt 1.5mil så först tog jag en rejäl paus i parken där jag summerade ihop gårdagens upplevelser och därefter köpte jag biljett för hop on/off bussarna.
Även om den turen jag åkte inte gav så mycket i ren sightseeing kunde jag se att jag skulle spara benen rejält under morgondagen genom att åka med den andra slingan då det var en tvådagarsbiljett.

Jag var dock för sent ute för att kunna åka med bussarna på vägen tillbaka till hotellet så där fick benen göra jobbet igen dock råkade jag genom guds försyn på en Irländsk pub.
Efter en pint Guinness som var förvånansvärt billig för bara R400 så gick resten av vägen lättare.
Det var egentligen rätt dumt med tanke på att jag fortfarande hade migrän men just Guinnessen kändes inte som om den gjorde någon direkt skada.
Räknas den ändå inte mer som en måltid?

Dagens märkligaste: en Hare Krishna turbåt på floden.
Folk betalar alltså för att hjärntvättas av en sekt på semestern.

Att det inte fanns frukost på hotellet är inget hinder för den som är förberedd (ja, jag tog faktiskt med mig eget te).

Smolny katedralen och utsikten från tornet.

Stadsvandring i St. Petersburg.

Uppståndelsekyrkan

Isakskatedralen och utsikten från walkway. Vikten på porten är över 20 ton.

Bronsryttaren. Peter den store.